تاریخ فارسی
history.wikibix.ir

عکس شیراز

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 18 دی 1399 ساعت 10:32

شاید کمتر کسی پیدا شود که مسافرت کردن را دوست نداشته باشد. و همه ی آدم ها دنبال یک موقعیت هستند تا چمدان های خودشان را ببندند و سفر کنند .امروز قصد داریم که مکان های دیدنی و جذاب شیراز را به شما معرفی کنیم تا با آشنایی بیشتری به این شهر جذاب سفر کنید.

اولین جایی که می خواهیم به معرفی آن بپردازیم دروازه معروف و قدیمی به اسم دروازه قران است.

دروازه قرآن: 

اگر از سمت اصفهان وارد شیراز شوید اولین چیزی که مورد توجه تان قرار می گیرد دروازه قدیمی است که قرانی به وزن 51 کیلو در آن قرار گرفته است که البته این قران اکنون به موزه منتقل شده است. در کنار این دروازه زیبا مقبره خواجوی کرمانی نیز قرار گرفته است که با پیموندن چندین پله می توان به مزار این شاعر بزرگ رسید و هم چنین شیراز را ازبالا نظاره کرد.

مقبره لسان الغیب حافظ شیرازی: یکی دیگر از جاذبه گردشگری شیراز که سالانه تعدادی زیادی مسافر و توریست را به این شهر می کشاند مقبره حافظ شیرازی است. این آرامگاه در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازه قرآن قرار گرفته است.بیشترین چیزی که در این ارامگاه مورد توجه قرار می گیرد درختان زیبای نارنج و دو حوض بسیار بزرگ در این ارامگاه است. مزار جناب حافظ درست وسط این ارامگاه قرار گرفته و این نکته هم باید اضافه کرد که این آرامگاه دارای دو تالار مجزا و زیبا است که در دوره زندیه ساخته شده اند و نمی توان از زیبایی و معماری خاص این آرامگاه سخن نگفت.

آرامگاه سعدی شیرازی: یکی دیگر از شاعران بزرگی که در این شهر شاعر پرور آرمیده است استاد سخن سعدی شیرازی می باشد. مقبره این شاعر و عارف بزرگ هم در شمال شرق شهر شیراز واقع شده است. ارامگاهی که در آن چشمه ی آبی قرار گرفته است و در گذشته مردم برای شست و شوی لباس های خود به آنجا می رفتند و این عقیده را داشته اند که این آب باعث پاکی و صفای روح می شود. این ارامگاه زیبا که به دست معماران ایرانی ساخته شده است به خوبی هنر ایرانیان را نشان می دهد و دارای تالاری است که شاعر بزرگ در آن دفن شده و دیوار های تالار به شعرهای دلکش شیخ اجل مزین شده است و شایان ذکر است که بزرگان بسیاری از جمله شوریده شیرازی با خواست و وصیت خود در کناره این ارامگاه دفن شده اند.

نکته جالب دیگری که در باره ی ارامگاه سعدی شیرازی وجود دارد وجود حوض زیبا و پراز سکه در وسط آرامگاه است. شاید وجود این همه سکه در این حوض این سوال را در ذهن هر بیننده ای به وجود بیاورد که دلیل وجود این همه سکه چیست؟ در باور و اعتقاد مردم گذشته این بوده است که اگرشخصی در کنار این حوض آرزویی کند وسکه در این حوض بیندازد آرزویش برآورده می شود به همین دلیل است که این حوض زیبا و پراز ماهی اکنون پراز سکه های گوناگون است.

باغ دلگشا: باغی که در کنار آرامگاه سعدی شیرازی قرار گرفته است این باغ که دارای قدمتی زیاد است که به دوران ساسانیان باز می گردد، باغی با درختان انبوه نارنج که از اواسط فروردین به بار می نشینند و هرکسی رابا بوی دل انگیز بهار نارنج مست می کنند این باغ دارای چند ساختمان با آینه کاری های بسیار زیبا و نقاشی های قدیمی که به دست ایرانیان خوش ذوق کشیده شده اند است که زیبایی های این باغ را دوچندان کرده اند.

باغ ارم : یکی دیگر از باغ های زیبایی که در شیراز قرار گرفته است و به جرات می توان گفت تکه ای از بهشت خداوند است

 همان باغ ارم می باشد.که در شمال غرب شیراز واقع شده است باغی بسیار زیبا با ساختمان هایی بسیار مجلل و گج بری های قدیمی و منحصر به فرد که اکنون به باغ گیاه شناسی هم تبدیل شده است.  فقط سرو ناز ها نیستند که در این باغ مشغول جلوه گری اند بلکه درختان سر به فلک کشیده ی نخل هم زیبایی این باغ را به سر حد کمال رسانده اند.

ارگ کریم خان زند:این مکان که به نوعی نماد ومعرف دوره زندیه می باشد درست در مرکز شیراز و در پر رفت و آمد ترین منطقه شیراز قرار گرفته است واین ارگ مکان زندگی کریم خان زند بوده است که با دیوارهای آجری و بلندی که دارد زیبایی و هیبت خاصی به آن منطقه داده است. ارگ بسیار زیبا است و دارای حوض ها با فواره های بسیار زیبا و شاه نشین ها و حمام پادشاهی و زندان های تاریخی می باشد که به خوبی نشان دهنده آداب زندگی دوره زندیه است.

خانه زینت الملوک: در نزدیکی ارگ و در خیابان لطفعلی خان زند عمارتی بسیار زیبا به نام مالکش یعنی زینت الملوک قرار دارد و متعلق به دوره قاجار می باشد. این باغ از زیر زمین به نارنجستان قوام راه داشته و دارای گچ بری ها و نقوش، نگار و آینه کاری هایی می باشد که هنر و معماری ایرانی را به رخ همگان می کشد.

حمام وکیل: این حمام عمومی در گذشته دارای قسمتی مخصوص پادشاه بوده است.

بازار وکیل: در کنار ارگ کریم خان بازار وکیل قرار گرفته است که آن هم به دستور وکیل الرعایا ساخته شده است. بازاری که در آن جشنواره رنگ ها برپا است. بازار به سبک قدیم دارای حجره های متعدد می باشد. هرچند هرچیزی که بخواهید می توانید در این بازار پیدا کنید، اما محل مناسبی برای خرید پارچه هایی با نقش و نگار های بسیار زیبا است که شاید هیچ جای دنیا نتوانید مثل آن هارا پیدا کنید.

پارچه هایی که زیبایی شان حتما شما را مجذوب می کنند و یک دفعه به خودتان می آیید و می بینید چند دقیقه ای است که قدم هایتان جلوی این مغازه ها ثابت مانده و به تماشای هنر دست مردمان این شهر ایستاده اید. این بازار سر پوشیده که بسیار بزرگ است دارای محوطه و حیاتی است که اگر در فصل بهار به این مکان بیایید حتما شور نشاط خاصی را تجربه خواهید کرد.

گهواره دید: 

یکی دیگر آثار باستانی شیراز که کمتر در موردش گفته شده است گهواره دید یا گنبد عضد(گهواره زید) است که متعلق به دوره دیلمیان است.این مکان تاریخی در سمت چپ تنگ الله اکبر قرار گرفته است و جزو آثار ملی هم به شمار می آید.

گهواره دید

یک اتاق گنبد دار از سنگ است که به دستور عضد الدوله ساخته شده است و جایگاهی برای دیده بانی بوده است و اما حالا وقتش رسیده است که به سراغ فرهنگ وتمدن ایرانی برویم و به معرفی تخت جمشید بپردازیم.

درست است که تخت جمشید و مقبره کوروش هخامنش در خود شیراز قرار نگرفته است،اما نیازی به طی کردن مسافت زیادی برای رسیدن به این مکان نیست. تماشای این منطقه باشکوه که بیانگر هنر و خلاقیت و هوش و ذکاوت ایرانی است را از دست ندهید.

تخت جمشید: اگر بخواهیم یک توصیف کلی از این مکان تاریخی داشته باشیم باید بگوییم، پایتخت یکی از پر افتخار ترین حکومت ها، یعنی هخامنشی بوده است که دارای کاخ های باشکوه، سنگ نوشته ها و نقاشی هایی است که هر کدام نماد یک آداب و رسوم ایرانیان بوده است و این کاخ به خوبی می تواند قدرت و هیبت ایرانی را به همگان نشان دهد.

نقش رستم: اگر چند کیلومتر از تخت جمشید فاصله بگیریم به محوطه باستانی دیگری می رسیم که نقش رستم نام دارد و پادشاهان بزرگ و پر افتخاری مثل داریوش بزرگ، خشایار شاه ، داریوش دوم و اردشیریکم در آن آرام گرفته اند . در این منطقه باستانی نشانه هایی از دوره پر افتخار هخامنشی و سامانیان به چشم می خورد و این محوطه جزء آثار ملی به ثبت رسیده است. باید بگویم مناطق باستانی و تاریخی شیراز تمامی ندارند .

کعبه زرتشت: که شاید اسمش به گوشتان خورده باشد جایگاهی برای روشن کردن آتش که برای زرشتیان بسیار مقدس بوده است می باشد وهمچنین مکانی برای عبادتشان بوده است.این مکان در کنار نقش رستم قرار دارد.

درست است که هنوز بسیاری از مکان های گردشگری و جذاب شیراز برای دیدن باقی مانده است اما ما همه تلاشمان را کرده ایم که هیچ کدام از مکان های زیبا و مهم گردشگری شیراز را از قلم نیندازیم و همه آنها را به طور خلاصه اما جامع برای خوانندگان و همه کسانی که قصد سفر به شیراز دارند را شرح دهیم. اما نکته مهم و حائز اهمیت که باید به آن اشاره کرد این است که این شهر در کنار تمام جذابیت های گردشگری و باستانی که دارد امکان اقامت در هتل های چند ستاره و بسیار خوب از جمله

هتل بزرگ شیراز

 را دارد که می توان به راحتی و با

رزرو آنلاین هتل

سفر هوشمندانه و راحتی را تجربه کنید و سفر خود را به یاد ماندنی ترکنید.