موضوعات وبسایت : تاریخی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

رستوران ترنج اصفهان

رستوران ترنج اصفهان

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 19 آبان 1400 ساعت 22:10

می‌توان گفت که یکی از اید‌‌ه‌­های خلاقانه در زمینه احیا خانه‌­های تاریخی، تغییر کاربری آن­ها به رستوران یا کافه است. در شهر اصفهان، خانه‌های قدیمی بی‌نظیری وجود دارند که برخی از آن­ها در محله جلفا قرار دارند. محله‌­ای از دوران صفویه که میزبان کوچ ارامنه بوده و دارای کلیساهایی بی­نظیری مانند وانک و بیت‌­اللحم است. خانه هوانس یا رستوران ترنج، دارای یک معماری سنتی و فضایی چشم‌نواز بوده که در این محله قرار دارد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

در واقع رستوران ترنج اصفهان در خانه هوانس برپا شده و میزبان مهمانان است.

مجموعه رستوران ترنج اصفهان در سال 1394 افتتاح و شامل رستوران، کافی­‌شاپ، شربتخانه و همچنین عکاسخانه است که همگی در یک فضای جذاب حضور دارند.

سوالات پرتکرار درباره رستوران ترنج

آدرس رستوران ترنج اصفهان

اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه هوانس شیرازی، کوچه رامین، خانه هوانس (خانه ترنج)

ساعت کار رستوران ترنج اصفهان

رستوران از ساعت 11 تا 23 باز است.

شماره تماس رستوران ترنج اصفهان

تلفن: 36293788-031

تاریخچه خانه هوانس و رستوران ترنج اصفهان

براساس اطلاعات موجود، زمان ساخت خانه هوانس به دوران قاجار باز می‌گردد. علت نام­گذاری آن نیز به دلیل مجاورت با کلیسایی با همین نام بوده است. مالک اولیه این خانه، ماردیروس داویدیان از اهالی جلفا اصفهان و در اصل رییس قزاقخانه دولت ایران در عهد ناصری است.

خانه هوانس از دو بخش غربی و شرقی ساخته شده که بخش غربی قدیمی­‌تر بوده و سپس قسمت شرقی به آن اضافه می­‌شود. بخش غربی شامل هشتی، مطبخ و اتاق­ها و قسمت شرقی نیز شامل سرداب و صندوقخانه است که همگی در هنگام بازسازی تحت نظر و با حضور اساتید به نام هنر معماری احیا شده‌اند.

به طور کلی می‌توان چشم‌نوازی خانه هوانس را به دلیل انتخاب شیوه­‌های مرمتی سنتی و فضا سازی آن و همچنین انتخاب دکوراسیون مناسب بیان کرد. به عنوان مثال میز و صندلی رستوران ترنج اصفهان بر مبنای همان عصر و از چوب لهستانی تهیه شده و یا می­‌توان استفاده از هنر ایرانی را برای فضاسازی نام برد.

حیاط خانه هوانس

در هنگام ورود به خانه هوانس و پس از گذر از یک فضای سرپوشیده، به قسمت حیاط وارد می‌شویم. فضایی که با حضور گل­ها و صدای آب فواره‌ها به بهشتی کوچک تبدیل شده است، معماری بیرونی ساختمان نیز حالت آرامش بخش حیاط را دو چندان می­‌کند. تنها شما نیاز دارید در گوشه­‌ای نشسته، چیزی سفارش داده و در ادامه برای آرامش روح و جسم آماده شوید. برحسب سلیقه می‌توانید انواع نوشیدنی­‌های سرد و گرم را سفارش دهید و با صدای آب و بازی رنگ­ها از سفارش خود لذت ببرید.

رستوران ترنج اصفهان

در دو طرف حیاط، 2 اتاق وجود دارد که به رستوران اختصاص پیدا کرده است. در هنگام ورود، مدیر سالن به استقبال شما می‌­آید و در انتخاب محل نشستن به شما کمک می­‌کند. انتخاب ما در کنار پنجره­های مشرف به حیاط بود زیرا بازی نور در شیشه­‌های رنگی و خودنمایی گلدان­‌های شمعدانی حس وصف نشدنی را به­ همراه داشت. چیدمان و فضای داخلی رستوران بی­‌نظیر است.

در واقع دلیل اصلی آن را می‌توان انتخاب نوع نقاشی‌­ها و آیینه کاری­ها و البته دکوراسیون متناسب با فضا بیان کرد. نکته جالب توجه این بود که در زمان اوج شلوغی رستوران، مهمان­ها به دلیل رعایت فاصله میزها احساس ناراحتی نداشتند. منو غذا کامل بود و متناسب با نوع ذائقه تنوع خوبی نیز داشت.

از هر گروه غذا یک نماینده انتخاب کردیم و در کل کیفیت و طعم غذا رضایت بخش بود؛ مخصوصا ته چین مرغ فوق‌العاده‌ای داشتند. نکته مهم دیگر، آداب پرسنل بود که بسیار خوش برخورد بودند. رفتار آن­ها به گونه ای بود که گویا از قبل نسبت به شما شناخت کامل دارند. البته این برخورد صمیمانه در سایر قسمت­ها نیز مشاهده شد که واقعا برای یک مجموعه شلوغ بسیار جالب توجه است. موسیقی زنده نیز اجرا شد ولی به نظرم کمی آزار دهنده بود. در کل رستوران مجموعه از هر نظر، عالی بود.

کافی‌­شاپ خانه هوانس

قسمت شاه نشین در طبقه بالا خانه واقع شده و به کافی­‌شاپ اختصاص داشت. منو شامل انواع نوشیدنی­‌های سرد و گرم، انواع شیک‌­ها و میان وعده بود. سفارش­‌ها در زمان مناسبی سرو شدند که از کیفیت خوبی نیز برخوردار بودند. چیدمان و فضای این قسمت نیز مناسب و البته از آرامش خوبی برخوردار بود.

شربتخانه خانه هوانس

فضای سرداب به شربتخانه تبدیل شده بود. برای طراحی دکوراسیون داخلی آن از ظرف­‌های شیشه‌­ای استفاده شده که داخل هر کدام یک نوعی از گیاهان دارویی وجود داشت. منو دارای تنوع زیادی بود و انواع چای، دمنوش و همچنین شربت­ها در آن به چشم می‌خوردند. به نظرم جذاب­‌ترین سفارش در شربتخانه، قهوه قاجاری همراه با کیک باقلوا باشد یا حتی سفارش یک شربت نسترن.

عکاسخانه خانه هوانس

برای ثبت یک خاطره فراموش نشدنی شما می‌توانید با پرداخت هزینه و پوشیدن لباس دوران قاجار، عکسی زیبا را به یادگار داشته باشید. لباس را پوشیده و در هر قسمت از این خانه تاریخی که تمایل داشته باشید، عکاس مجموعه از شما عکاسی می‌کند. قیمت عکس نیز مناسب بود. اگر هم تمایل به پرداخت هزینه ندارید، می­‌توانید با حضور در این خانه به عکاسی بپردازید. برای این کار نیازی به سفارش دادن و یا پرداخت هزینه نیست. نکته‌­ای بسیار مهم که به شناخته شدن این خانه کمک بسیار زیادی کرده است.

سخن پایانی

بررسی کامل هر قسمت از خانه هوانس و رستوران ترنج اصفهان را در زمان­های مختلفی انجام دادم تا بتوانم یک ارزیابی مناسب داشته باشم. در کل راز موفقیت را می­‌توان در طراحی بی­‌نظیر فضاهای داخلی، برخورد دلنشین و صمیمانه پرسنل و همچنین مناسب بودن قیمت­‌ها دانست. در نزدیکی مجموعه یک پارکینگ عمومی وجود دارد که از اتلاف وقت جلوگیری می­‌کند.

در این منطقه رستوران و کافه­های زیادی وجود دارد ولی به نظر مناسب­‌ترین انتخاب برای رفع خستگی بعد از دیدن جاذبه­‌های توریستی محله جلفا، خانه ترنج باشد تا همچنان بتوان از تاریخ و هنر لذت برد.

شاید نوشیدن یک شربت مخصوص در حیاط رستوران ترنج اصفهان با صدای آب و حضور چشم‌نواز گلدان­‌های شمعدانی بتواند حسی بی­‌نظیر را در شما ایجاد کند. حتی اگر میزبان یک مهمان عزیز هم باشید، شک نکنید که خاطره­ای فراموش نشدنی در ذهن به یادگار خواهد ماند. تصمیم برای خلق یک حس ناب، با شما است.

آدرس رستوران ترنج: اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه هوانس شیرازی، کوچه رامین، خانه هوانس (خانه ترنج)

ساعات کار: 11 صبح الی 11 شب

تلفن: 36293788-031

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر