سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

از نقشه چه استفاده هایی میشود

نویسنده : معین | زمان انتشار : 09 اسفند 1400 ساعت 16:34

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

   
آیا وسایل دیگری برای مطالعه جغرافیا وجود دارد؟

استفاده از نقشه قاعده ی خاصی دارد که اگر آن را یاد بگیریم، می توانیم نقشه ها را بخوانیم. برای خواندن نقشه ها باید به موارد زیر توجه کرد:
1 – توجیه نقشه : نقشه را باید طوری در مقابل خود قراردهیم که جهت آن درست باشد. یعنی کج یا وارونه نباشد. هنگام استفاده از نقشه شمال آن باید با جهت ایستادن ما منطبق باشد.
2 – استفاده از راهنمای نقشه : در کنار هر نقشه ، فهرستی از علایم و رنگ هایی دیده می شود که در آن نقشه بکار رفته اند. با مراجعه به علایم می توانیم بفهمیم که هر علامت و رنگ، چه چیزی را در روی زمین نشان می دهند. اغلب این علایم در همه دنیا یکسان است. معمولاً شکل علایم راهنما به شکل واقعی چیزی که می خواهند آن را نشان بدهند، بسیار نزدیک است.
3 – مقیاس نقشه :‌نقشه ها را در اندازه های مختلف تهیه می کنند. میزان کوچک شدن نقشه را نسبت به اندازه واقعی در مقیاس نقشه می گویند. مثلا فرض کنید طول جاده ای بین در شهر که در واقع 20 کیلومتر است. روی نقشه ای 20 سانتی متر شده است. این نقشه نشان می دهد که همه طول ها به نسبت صدهزار بار کوچک شده است و در این حالت مقیاس آن به صورت 000/100/1 نشان داده می شود. (مقیاس کسری) در نقشه ای با مقیاس 000/50/1 طول روی یک سانتی متر باشد در روی زمین 50000 سانتی متر با 500 متر خواهد بود. گاهی در کنار نقشه خطوط تیره روشنی به شکل خط کش می بینیم که اعدادی را بالای آن نوشته اند. این ها مقیاس خطی یا ترسیمی اند، استفاده از مقیاس های خطی در خواندن نقشه بسیار آسان است، با استفاده از مقیاس نقشه، می توانیم فاصله ها را اندازه بگیریم و اندازه ی واقعی آن ها را محاسبه کنیم.
در مقیاس کسری هر چه عدد مخرج کسر بزرگتر باشد، آن کسر کوچک تر است. مثلاً مقیاس 50000/1 از 5000/1 کوچک تر است در نقشه هایی با مقیاس کوچکتر، عوارض طبیعی مانند دریاچه و رود یا عوارض انسانی مانند ساختمان ها و جاده ها خیلی کوچک می شوند و به همین دلیل ، نمی توان جزئیات (مانند کوچه ها را ... ) بطور مشخص دید. در عوض روی چنین نقشه هایی ، مساحت بیشتری از یک سرزمین را می توان مشاهده کرد. در نقشه های بزرگ مقیاس، مانند 100/1 و 1000/1 عوارض بزرگتر نشان داده می شوند اما مساحت کمتری به نمایش در می آیند.
این حالت شبیه موقعی است که شما با یک هواپیما در بالای یک شهر یا سرزمین پرواز می کنید، هر چه فاصله ی هواپیمای شما از زمین بیشتر شود مساحت بیشتری را می بیند ولی در عوض ، جزئیات و اجسام کوچک روی زمین را نمی توانید مشاهده کنید. برعکس اگر هواپیمای شما در ارتفاع کم پرواز کند جزئیات را بهتر می توانید ببینید ولی مساحت کمی را می توانید مشاهده کنید.

 1 – مقیاس را تعریف کنید؟

کوچک یا بزرگ بودن نقشه را نسبت به اندازه واقعی، مقایس نقشه می گویند ، با استفاده از مقیاس نقشه می توانیم فاصله ها را اندازه بگیریم و اندازه واقعی آنها را محاسبه کنیم.  

  2 – رودی که عرض آن 100 متر است، بر روی نقشه با عرض 10 سانتی متر دیده می شود، مقیاس این نقشه چه قدر است؟


x برابر است با 1000 ومقیاس نقشه 1000/1  

  3- برای خواندن نقشه به چه مواردی باید توجه کرد؟

1 – توجیه نقشه
2 – استفاده از راهنمای نقشه
3 – مقیاس نقشه  

  4 – منظور از «توجیه نقشه» چیست؟

نقشه را باید طوری در مقابل خود قرار دهیم که جهت آن درست باشد یعنی کج یا وارونه نباشد، هنگام استفاده از نقشه شمال آن با جهت ایستادن، منطبق باشد.  

  5 – در یک روستا دو نقشه متفاوت 5000/1 و500000/1 1 تهیه شده است. کدام یک از این دو مقیاس بزرگتر است؟ در کدام نقشه ، مساحت بیشتری دیده می شود؟ در کدام نقشه ، جزئیات را به صورت دقیق تری می توان دید؟

5000/1 بزرگتر است.
در مقیاس 500000/1 مساحت بیشتر دیده می شود و در مقیاس 5000/1 جزئیات را به صورت دقیق تری می توان دید.


+

نوشته شده در شنبه بیست و دوم اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۲:۵۵ ب.ظ توسط حسین  | 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر


  • آخرین مطالب
  • گوناگون