موضوعات وبسایت : تاریخی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

جاهای دیدنی ترکیه

جاهای دیدنی ترکیه

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 19 آبان 1399 ساعت 12:15

ترکیه، یکی از مقاصد پرطرفدار در دنیا، به‌خصوص در میان ایرانی‌ها است. از شهرهای مهم این کشور استانبول، آنکارا، آنتالیا و قونیه است که در این مقاله به مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر‌ها می‌پردازیم.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ترکیه، کشوری ارواسیایی است که از شرق با ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان، از جنوب‌شرقی با عراق و سوریه، و از شمال‌غربی با بلغارستان و یونان همسایه است. این کشور تاریخ پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است و به همین دلیل آثار تاریخی و جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که آن را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل کرده است. البته وجود دریاهای سیاه، مرمره، اژه و مدیترانه را در به‌وجود آمدن آب و هوای مناسب برای داشتن طبیعتی زیبا و جذب گردشگر نباید نادیده گرفت.

شهرهای مهم ترکیه شامل استانبول، آنکارا، آنتالیا، قونیه، کوش آداسی، بدروم، مارماریس و آلانیا است که در این مقاله به مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی (براساس رتبه‌بندی سایت TripAdvisor) چهار شهر اول می‌پردازیم.

اگر به ترکیه سفر می‌کنید می‌توانید از برترین دیدنی‌های این کشور، در هر یک از شهرهای زیر بازدید کنید. کجارو مهم‌ترین مکان‌های دیدنی هر شهر را از دیدگاه تریپ ادوایزر معرفی می‌کند تا درصورتی که فرصت شما محدود است، بتوانید برنامه‌ریزی بهتری برای سفرتان داشته باشید و شاخص‌ترین جاذبه‌های هر شهر را از دست ندهید.

اگر مایل هستید در سفر به این کشور از شهرهایی که اشاره شده بازدید کنید، می‌توانید برای انتخاب بهترین تور ترکیه از کجارو کمک بگیرید. از فهرست متنوع تورهایی که از میان آژانس‌های معتبر ارائه شده، قیمت تور ترکیه را مقایسه کنید و ارزان‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

دیدنی‌های استانبول | دیدنی‌های آنکارا | دیدنی‌های آنتالیا | دیدنی‌های قونیه

دیدنی‌های استانبول

default-image.svg

استانبول مرکز استان استانبول و یکی از پربازدیدترین شهرهای ترکیه است که در ناحیه مرمره قرار دارد. تنگه بسفر استان استانبول را به دو نیم تقسیم کرده است، به طوری که نیمی از این استان در اروپا و نیمی دیگر در آسیا قرار دارد. استانبول دیدنی‌های بسیاری دارد و مقصدی جذاب برای گردشگران سراسر دنیا و به‌خصوص ایرانیان است. در ادامه برخی از بهترین جاهای دیدنی استانبول را معرفی خواهیم کرد..

مناطق تاریخی استانبول

default-image.svg

مناطق تاریخی استانبول شامل گروهی از مکان‌ها است که در محله فاتح قرار گرفته‌اند. این مناطق تاریخی در سال ۱۹۸۵ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند. این گروه شامل سرابورنو (sarayburnu)، قصر توپ‌قاپی، مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، کلیسای ایا ایرنه، مسجد زیرک، مسجد سلیمانیه، مسجد ایاصوفیه کوچک، و دیوارهای قسطنطنیه است. اگر در سفر به استانبول قصد بازدید از این اماکن را دارید، در هنگام خرید تور استانبول هتلی را انتخاب کنید که در محله فاتح قرار داشته باشد تا زمان کم‌تری را صرف رفت و آمد کنید.

مسجد سلیمانیه

default-image.svg

مسجد سلیمانیه در سال‌های بین ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷، به دستور سلطان سلیمان، توسط معمار سنان (خواجه معمار سنان آغا) ساخته شد. این مسجد دارای چهار منار و ترکیبی از معماری اسلامی و بیزانسی است. بخش‌های مختلف مسجد سلیمانیه شامل کتابخانه، مدرسه، کاروان‌سرا، حمام، آشپزخانه و بیمارستان است. امروزه، این بنای مربوط به دوران امپراتوری عثمانی، روی تپه سوم استانبول قرار دارد. این مسجد دومین مسجد بزرگ شهر است و بهترین منظره از استانبول را به نمایش می‌گذارد.

منطقه سلطان احمد

default-image.svg

این منطقه، قدیمی‌ترین و گردشگرپذیرترین منطقه استانبول در ترکیه است که جاذبه‌های فراوانی چون کاخ توپ‌قاپی، مسجد کبود، هیپودروم (که امروز بخشی از میدان سلطان احمد است)، موزه هنرهای ترکی و اسلامی (قصر ابراهیم پاشا)، مسجد ایا صوفیه، بازار آراستا، حمام ترکی و بسیاری دیگر را در خود جای داده است. این منطقه کوچک، علاوه‌براین جاذبه‌ها، دارای فضای بسیار آرامش‌بخشی است.

کلیسا/ موزه ایاصوفیه

default-image.svg

مسجد ایاصوفیه که زمانی کلیسای مسیحیت شرق به شمار می‌رفت، پس از فتح استانبول به دست محمد دوم، از کلیسا به مسجد تبدیل شد. کلیسای ایاصوفیه به دستور ژوستین یکم در سال ۵۳۲ ساخته شد و پس از تبدیل آن به مسجد، تغییرات بسیاری از جمله نقاشی‌ها، نوشته‌های قرآنی روی دیوار، مناره، منبر، محراب، و غیره به آن اضافه شد. پس از به قدرت رسیدن آتاتورک و اعلام جمهوری در ترکیه، این مکان به موزه تبدیل شد و امروزه نیز جزو برترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است که بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

تنگه بسفر

default-image.svg

تنگه بسفر در استابول، دارای سواحل بسیار زیبایی است که اطراف آن‌ها پر است از مکان‌های تاریخی، قلعه‌ها، خانه‌های بزرگ چوبی، هتل‌ها و رستوران‌ها. مناطق دیدنی این تنگه شامل منطقه آنادولو کاوایی، آرنا ووت کوی، ببک، قصر بیگلربیگی، امیرگان، کانلیکا، اورتاکوی، قلعه اروپا (روملی حیصاری)، موزه صاقب صابانچی، منطقه ساریر، بنیاد ایزنیک، رستوران بابا آدم، رستوران موزدچانگا، رستوران توگرا، هتل چهار فصل، هتل استانبول ادیشن، خانه هتل بسفر، W استانبول و هتل کمپینسکی است.

دیدنی‌های آنکارا

default-image.svg

آنکارا، پایتخت ترکیه و بعد از استانبول، دومین شهر بزرگ کشور است. این شهر دارای جنگل‌های کوهستانی بسیار، دشت خشک قونیه، رودخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی، موزه‌ها، معابد و دیدنی‌های بسیار است. برترین جاهای دیدنی های آنکارا که نباید در سفرتان آن‌ها را از دست بدهید شامل موارد زیر است:

آنیت‌کابیر

default-image.svg

آنیت‌کابیر محل دفن مصطفی کمال آتاترک، بنیان‌گزار و اولین رئیس‌جمهور ترکیه است. این مقبره در سال ۱۹۴۴ روی یک تپه ساخته شد. علاوه بر قبر آتاترک، قبر عصمت اینونو، دومین رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این مکان قرار دارد.

موزه تمدن آناتولی

default-image.svg

موزه تمدن آناتولی در قسمت جنوبی قلعه آنکارا قرار گرفته و شامل ساختمان انبار بازار محمود پاشا عثمانی، کاروانسرای Kusunlu Han و موزه هیتی‌ها است. همچنین این موزه شامل بیش از ۲۰۰,۰۰۰ شی تاریخی است که تنها بخشی از آن به نمایش گذاشته می‌شود. نمایشگاه‌ها شامل مجسمه‌های عصر برنز و غارنگاره‌های دوره نوسنگی است.

موزه رحمی کوچ

default-image.svg

موزه رحمی کوچ یک موزه صنعتی خصوصی است که تاریخ حمل و نقل، صتعت و ارتباطات ترکیه را به نمایش می‌گذارد. رحمی کوچ، عضوی از یک خاندان ثروتمند ترکیه و رئیس بازنشسته گروه کوچ، موزه اصلی را در سال ۱۹۹۱ در استانبول تاسیس و در سال ۱۹۹۴ افتتاح کرد. موزه خواهر، که کوچک‌تر از موزه اصلی است، در سال ۲۰۰۵ در آنکارا افتتاح شد.

مسجد حاج بیرم

default-image.svg

مسجد حاج بیرم که در دوران عثمانی ساخته شد، نشانگر معماری اواخر قرن ۱۷ و اوایل قرن ۱۸ است. سقف این مسجد را تزئینات چوبی، و منادهایی از گل‌ها و گیاهان تشکیل داده است. نام این مسجد را به افتخار صوفی و شاعر ترک، حاج بیرم ولی انتخاب کردند. این مسجد در سال ۲۰۱۶، در فهرست آزمایشی میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

موزه زندان اولوکانلار (Ulucanlar)

default-image.svg

موزه زندان اولوکانلار که زندان سابق آنکارا است، در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد. این اولین موزه زندان در ترکیه است. افرادی که به سیاست و تاریخ علاقه دارند، می‌توانند از این مکان دیدن کنند؛ اما برای افراد دیگر به دلیل اتفاقات وحشتناکی که در این مکان افتاده است، این مکان باعث افسردگی و ناراحتی‌شان می‌شود.

دیدنی‌های آنتالیا

default-image.svg

آنتالیا، مرکز استان آنتالیا، در جنوب‌غرب ترکیه و بین رشته‌کوه‌های توروس و دریای مدیترانه قرار گرفته است. این موقعیت جغرافیایی عالی و طبیعت بسیار زیبا، آنتالیا را به مقصدی محبوب در فصول گرم سال تبدیل کرده است، به طوری که سالانه ۳۰ درصد از جذب گردشگران کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ به همین دلیل است که تور آنتالیا بین ایرانیان، بیشترین متقاضی را در فصل تابستان یا ایام تعطیلات نوروز دارد.

اگر برای سفر به این شهر برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید قیمت تور آنتالیا از ده‌ها آژانس گردشگری مختلف را در کجارو ببینید، مقایسه کنید و ارزان‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

پارک Hip- Notics

default-image.svg

پارک هیپنوتیکس پارک بسیار بزرگی است که دارای سه رودخانه بزرگ برای انواع ورزش‌های آبی، زمین والیبال، بسکتبال، تنیس، و غیره است. همچنین چند هتل، کافه و رستوران در این منطقه وجود دارند.

موزه آنتالیا

default-image.svg

موزه آنتالیا دارای ۱۳ سالن است که از دوران پارینه‌سنگی تا عثمانی را به نمایش می‌گذارد. این موزه علاوه بر مجسمه‌های خدایان و الهه‌ها، دارای بخش مخصوص کودکان است که در آن فعالیت‌هایی برای کودکان درنظر گرفته شده است تا علاقه آن‌ها را به موزه و اشیای عتیقه افزایش دهد.

ترمسوس

default-image.svg

شهر باستانی ترمسوس در ۳۰ کیلومتری شهر آنتالیا، یکی از معدود شهرهای باستانی است که به خوبی حفاظت شده است. این شهر در احاطه‌ی انبوه جنگل‌های کاج و بر فراز کوهی بلند ساخته شده است. شاید دلیل محفوظ ماندن این شهر از ویرانی نیز موقعیت آن باشد. ساختار شهر در ارتفاع ۱۰۵۰ متری بنا شده است. بنابراین برای دیدن آن باید کوهنوردی نسبتا طولانی را در برنامه‌ی خود جای دهید. در این شهر یک تئاتر میان صخره، یک تنگه عمیق، یک ورزشگاه بزرگ، پارک ملى، اودئون، مجموعه‌ی معبد و قبرستان وجود دارد.

منطقه Kaleici

default-image.svg

منطقه kaleici، یک منطقه قدیمی در مرکز آنتالیا است که ساختار آن به دوران روم، بیزانس، سلجوقی، عثمانی و دوران مدرن ترکیه بازمی‌گردد. نام kaleici به معنای «داخل قلعه» است. جاذبه‌های دیدنی این منطقه شامل برج ساعت آنتالیا، دروازه هادریان، برج Hidirlik، مسجد iskele و بسیاری جاذبه‌های دیگر است.

ساحل کاپوتاس

default-image.svg

ساحل کاپوتاس یکی از سواحل پرطرفدار است که دارای امکاناتی چون توالت، دوش، و کافه است. این ساحل در ۲۵ کیلومتری کاش قرار دارد.

دیدنی‌های قونیه

default-image.svg

استان قونیه، به‌خاطر وجود آرامگاه مولوی بسیار معروف است و همه ساله گردشگران و مشتاقان بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. علاوه‌بر آرامگاه و موزه مولوی دیدنی‌های بسیاری در این شهر وجود دارد که می‌توانید در سفر به این شهر از آن‌ها بازدید کنید.

مسجد عزیزیه

default-image.svg

مسجد عزیزیه، بنایی مربوط به دوره عثمانی است که در قسمت تجاری شهر قار گرفته است. مسجد اصلی را مصطفی پاشا، همسر خدیجه سلطان دختر سلطان احمد چهارم، در سال های بین ۱۶۷۱ و ۱۶۷۶ بنا کرد. این بنا در سال ۱۸۶۷ در اثر آتش‌سوزی ویران شد، اما pertevniyal سلطان، مادر سلطان عبدالعزیز در سال ۱۸۷۴ بازسازای شد. این مسجد در نزدیکی موزه مولوی قرار دارد.

آرامگاه و موزه مولانا

default-image.svg

آرامگاه و موزه مولانا، مقبره جلال‌الدین محمد رومی، صوفی ایرانی است. زمانی که پدر مولانا، بهاالدین ولد، در سال ۱۲۳۱ فوت شد، سلطان علاالدین کیقباد، پادشاه سلجوقی، دستور داد تا او را در باغ رز خود دفن کنند، و زمانی هم که جلال‌الدین جان به جان آفرین سپرد، او را در کنار پدرش دفن کردند. این بنا که در سال ۱۹۲۷ به موزه تبدیل شد، اتاق‌های مختلفی دارد.

باغ پروانه گرمسیری قونیه

default-image.svg

باغ پروانه گرمسیری قونیه یک باغ منحصربه فرد با انواع پروانه‌ها و حشرات در یک محیط زیست زیبا است. این مجموعه شامل سه ساختمان است که باهم یک شکل پروانه را تشکیل می‌دهند که باغ پروانه با ۲,۱۰۰ مترمربع مساحت، موزه حشرات با ۵۵۰ مترمربع، ساختمان مخلوط با مساحت ۸۰۰ مترمربع و سالن چند منظوره، دفاتر و واحده‌های خرده‌فروشی را شامل می‌شود.

مسجد و مقبره شمس تبریزی

default-image.svg

مسجد و مقبره شمس تبریزی که در قرن ۱۶ بازسازی شد، از موزه مولوی دور نیست، و نسبت به آن همچنین خلوت‌تر است. ورود به این مکان رایگان است.

روستای sille

default-image.svg

روستای sille، یکی از معدود روستاهایی بود که ساکنانش تا سال ۱۹۲۲ به زبان یونانی کاپادوکیه صحبت می‌کردند. یونانی‌ها و ترک ها به مدت ۸۰۰ سال در این مکان، با صلح و دوستی در کنار هم زندگی کردند. دلیل این صلح و آرامش وجود جلال‌الدین محمد رومی بود که شاهد معجزه‌ای در نزدیکی صومعه مسیحی  saint Chariton بود. جلال‌الدین یک مسجد کوچک داخل صومعه ساخت. جالب است بدانید که او اشعاری را به زبان یونانی با دست‌خط عربی- ترکی می‌نوشت، و همین دلیل آن است که هنوز روستاییان ترکی را با الفبای یونانی می‌نویسند. این طرز نوشتن در تمام منطقه رواج یافت و امروزه به خط کارامانلی ترکی معروف است.

اگر شما هم به این مکان‌ها سفر کرده‌اید، می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در صفحه مربوط به هر جاذبه بنویسید و به آن امتیاز دهید و اگر عکسی از آن جاذبه گرفته‌اید، آن را با ما و بقیه مخاطب‌های کجارو به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر