موضوعات وبسایت : تاریخی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

راهنمای تور شیراز

راهنمای تور شیراز

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 23 دی 1399 ساعت 21:23

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تاریخ انتشار: شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۵

راهنمای تور گردشگری یک‌روزه در شیراز

بدون شک شیراز یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است و معمولاً در برنامه سفر تمام گردشگران خارجی به عنوان یکی از بخش های اصلی سفر قرار می ‌گیرد. بهترین زمان برای سفر به شیراز اردیبهشت ‌ماه است. برای سفر به زیباترین شهر ایران حتماً به یک کفش ورزشی راحت نیاز خواهید داشت. چون بسیاری از اماکن دیدنی در کنار هم قرار دارند و با یک برنامه منظم می ‌توانید در بین آن ‌ها قدم بزنید و همه دیدنی ‌های شیراز را در یک روز ببینید. همچنین بسته به انرژی و توان بدنی ‌تان می‌توانید این برنامه را در دو روز پیگیری کنید. اگر دوربین عکاسی ندارید حتماً از یکی از دوستانتان قرض بگیرید. شیراز برای عکاسی شهری ایده ‌آل است. همچنین کرم مرطوب‌کننده را فراموش نکنید، چرا که شیراز هوایی خشک دارد. همراه داشتن یک کلاه لبه ‌دار و عینک آفتابی در فصول گرم نیز توصیه می ‌شود.

برای هتل انتخاب ‌های زیادی دارید

بهتر است هتلی را انتخاب کنید که با وجود داشتن قیمت مناسب، به بیشتر جاذبه ‌های شهر نزدیک باشد. هتل نیایش یکی از محبوب‌ ترین هتل ‌های شیراز است و معمولاً گردشگران خارجی این هتل سنتی را برای اقامت انتخاب می ‌کنند.

Niayeyesh-Boutique-Hotel-Shiraz.jpg

niyayesh-hotel-of-shiraz.jpg

کافی ‌شاپ خوب در بالاخانه، رستوران مناسب و اینترنت پرسرعت در کنار قرار گرفتن در بافت قدیمی شیراز و نیز چیدمان سنتی از عوامل محبوبیت این هتل است. همچنین هتل صبحانه خوب و مفصلی دارد که برای شما رایگان خواهد بود.

niyayesh-shiraz-hotel-tea.jpg

برنامه گردش خود را از صبح زود آغاز کنید

درست در نزدیکی هتل یکی از جاذبه ‌های پنهان شهر شیراز قرار دارد که شاید حتی خود محلی ‌ها هم آنجا را نشناسند. در خیابان سنگ سیاه یکی از مشهورترین دانشمندان ایرانی دفن شده است که در ایران، برخلاف جهان چندان شناخته شده نیست. سیبویه اولین کسی بود که برای یک زبان، کتاب دستور زبان نوشت. در دنیا او را به نام پدر زبان ‌شناسی می ‌خوانند. او همچنین مخترع فتحه، کسره، ضمه و تنوین است. از هتل نیایش با پنج دقیقه پیاده ‌روی به مقبره پدر زبان ‌شناسی خواهید رسید.

sibooyeh-tomb.jpg

زیباترین مسجد ایران

بعد از مقبره سیبویه، از خیابان لطفعلی ‌خان زند به مسجد صورتی و معروف شیراز یا همان مسجد نصیرالملک می ‌رسید. این مسجد را حتماً باید در ساعات اولیه صبح ببینید. چرا که پرتوهای خورشید در گذر از شیشه ‌های رنگی مسجد نقش زیبایی را خلق می ‌کند. هر قدر که زمان بگذرد طول این پرتوهای رنگارنگ نیز کوتاه ‌تر خواهد شد.

columns-carpets-and-light-nasiral-mulk-shiraz-1-1-1024x698.jpg

همچنین در ساعات اولیه صبح مسجد خلوت ‌تر می‌باشد. در روبه‌روی این مسجد زیبا خانه شخصی نصیرالملک قرار دارد و امامزاده زنجیری درست در جوار مسجد است. شهرت این امام ‌زاده به این خاطر است که نصیرالملک زندانی ‌ها را یک شب در این امامزاده با زنجیر می ‌بست و اگر زنجیر پاره می ‌شد آن ‌ها را آزاد می ‌کرد.

nasir-ol-molk-mosque-shiraz.jpg

nasir-ol-molk-mosque-inside-1-1024x681.jpg

بازار سنتی ایرانی

با کمی پیاده روی در خلاف جهت حرکت ماشین ‌ها در خیابان لطفعلی‌‌خان به بازار سنتی وکیل خواهید رسید. می ‌توانید از بازار مسگرها عبور کنید تا بعد از گذشتن از بازار سنتی مشیر، به سرای مشیر برسید.

Vakil-Bazaar-Shiraz.jpg

vakil-bazzar-1-1024x683.jpg

سرای مشیر که در دوران قاجار بنا شده است به خاطر عطر بهارنارنج در فصل بهار مشهور است.

saraye-moshir-shiraz.jpg

یادگار کهن شیراز

حالا در نزدیکی مجموعه زندیه قرار دارید. مسجد وکیل و حمام وکیل یکی از مهم ‌ترین جاذبه ‌های دیدنی شهر شیراز هستند. این مسجد در زمان زندیه به دستور کریم‌خان زند بنا شده است. ۴۸ ستون یکپارچه سنگی با طرح مارپیچ از مهم ‌ترین ویژگی ‌های دیدنی این مسجد تاریخی است. همچنین محراب و منبر مرمرین مسجد وکیل تماشایی هستند.

VakilMosque.jpgVakil-Mosque.jpg

کریم‌خان که به دنبال مرغوب ‌ترین مرمر ایران بود این سنگ ‌ها را از مراغه به شیراز آورد. همچنین مقرنس ‌های طاق ورودی که با رنگ ‌های زرد و سفید و صورتی تزئین شده ‌اند و کاشی ‌کاری ‌های هفت‌رنگ، مسجد وکیل را بسیار خاص و دیدنی می ‌کنند.

شاهکار معماری سنتی

Vakil-Bath-2.jpg

حالا که تا اینجا آمده ‌اید می ‌توانید از حمام وکیل نیز دیدن کنید. این حمام که درست در کنار مسجد قرار دارد امروزه به شکل یک موزه در آمده است. در هنگام ورود به مسجد به شیب ملایم ورودی و درب کوچک آن دقت کنید. این طراحی برای جلوگیری از سرد شدن حمام انجام گرفته است. نکته جالب این است که شخص کریم‌خان نیز در همین محل استحمام می ‌کرده است.

vakil-bath.jpg

vakil-bath-shiraz.jpg

نوشیدن چای در فضایی دوست ‌داشتنی

بعد از بازدید از این دو مجموعه می ‌توانید در کافه رویال بنشینید و با نوشیدن یک چای سنتی، مانند چای بهارنارنج خستگی در کنید. توصیه می ‌شود که از میزهای بیرون کافه که در محوطه زندیه قرارگرفته ‌اند استفاده کنید. قیمت پایین و پذیرایی خوب پیش ‌خدمت ‌ها از نکات دوست ‌داشتنی این کافه است. همچنین اگر تنها هستید می ‌توانید با دیگر مشتری ‌ها حرف بزنید. بیشتر مسافرین خارجی در همین کافه به استراحت می ‌پردازند و از صحبت کردن با فارسی‌زبانان لذت می ‌برند.

باشکوه ‌ترین بنای شیراز

بعد از لذت بردن از چای بهارنارنج می ‌توانید به ارگ کریم‌خان بروید. اگر تا به حال این بنا را ندیده باشید از عظمت آن شگفت ‌زده خواهید شد. متأسفانه به خاطر فرونشست زمین در شیراز برج ‌های ۱۴ متری ارگ کمی خم شده ‌اند و گردشگران با آن ‌ها مثل برج کج پیزا عکس می ‌گیرند.

Arg-e_Karim_Khan_Shiraz_Iran-2-1024x682.jpg

تلاش برای توقف روند خم شدن این برج ‌ها در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است. ارگ کریم‌خان در واقع محل استقرار حکومت زندیه بود. برای همین از بیرون این بنا شکلی نظامی دارد. ساختار مستحکم ارگ باعث شده بود که از این بنا تا دهه هزار و سی صد و پنجاه به عنوان زندان استفاده شود.

Arg-e_Karim_Khan_Shiraz_Iran-entrance-1-1024x682.jpg

این موضوع باعث تخریب بسیاری از زیبایی ‌های ارگ شد. همچنین یک حمام اختصاصی در این کاخ-قلعه وجود دارد که به بهترین شکل مرمت شده است. موزه پارس نیز در نزدیکی این بنا تاریخی است.

Pars-Museum-shiraz.jpg

inside-of-pars-musium.jpg

یک ناهار سنتی

احتمالاً بعد از این گشت و گذار احساس گرسنگی خواهید کرد. رستوران ‌های سنتی در این منطقه کم نیستند. رستوران سنتی شرزه بسیار به شما نزدیک است. همچنین رستوران سنتی کته ماست از محبوب‌ترین و معروف‌ترین رستوران ‌های شیراز است. توصیه می ‌شود که از غذاهای سنتی مثل کلم پلو و سالاد شیرازی لذت ببرید. مهم ‌ترین ویژگی این دو رستوران قیمت مناسب آن ‌ها در مقایسه با رستوران ‌های مشابه در تهران است.

باغ محبوب ایرانی

بعد از صرف ناهار می ‌توانید با یک تاکسی خود را به دروازه اصفهان (دروازه استخر) برسانید و از آنجا پیدا کردن تاکسی به باغ ارم کار سختی نخواهد بود. اگر بخواهید از مقابل رستوران به باغ دربست بگیرید قیمتش آن قدر زیاد نخواهد شد. قبل از گرفتن تاکسی از محلی ‌ها در مورد قیمت سؤال کنید و قبل از سوار شدن به ماشین قیمت را با راننده هماهنگ کنید. راننده ‌های منصف و خوب در شیراز کم نیستند و می ‌توانید به بیشتر آن ‌ها اعتماد کنید.

Baghe_Eram_Shiraz-1-1024x910.jpg

آخرین قسمت از سه ‌گانه استاد

باغ ارم یکی از باغ ‌های تاریخی است که گذشته آن به دوران سلجوقی باز می ‌گردد. بعد از آن ‌ها شاهان آل اینجو در آباد کردن آن اهتمام تام ورزیدند. معروف ‌ترین شاه اینجو همان شاه شجاعی است که حافظ لب به ستایش آن باز کرده بود. کریم‌خان زند نیز به این باغ بی ‌علاقه نبود و از آن بهره برده بود. با این حال بنای اصلی عمارت را محمد حسن معمار در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار طراحی کرده است. این معمار مشهور همان کسی است که مسجد و خانه نصیرالملک را ساخته است.

eram-garden.jpg

سروناز شیرازی

باغ ارم یکی از آثار ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو است. خوشبختانه این باغ زیبا دیگر در تملک شاهان نیست و هر کسی می ‌تواند از تفرج در آن لذت ببرد. اما متأسفانه امکان بازدید از فضای داخلی عمارت فعلاً وجود ندارد. نکته جالب در مورد این عمارت تقلید از سبک معماری زندیه و صفویه با نگاه و رویکردی جدید است. همچنین روی دیوار عمارت نقوشی مشابه نقش ‌های تخت جمشید کشیده شده ‌اند که صورتی قاجاری دارند. نکته عجیب در مورد این باغ درخت مشهور سروناز با عمری نزدیک به نهصدسال است. درختی به ارتفاع چهل متر که حتی حافظ نیز در وصف آن شعر سروده است. به این تعبیر می ‌توانید به موجود زنده ‌ای نگاه کنید که زمانی شعرایی معروف مانند حافظ و شهریار به دیدارش آمده بودند.

sarvenaz-at-eram-garden-shiraz.jpg

ترکیب باغ ایرانی و تخت جمشید

اگر از گشت‌وگذار در این باغ ‌های سنتی لذت می ‌برید باغ عفیف ‌آباد هم می ‌تواند یکی از گزینه ‌های موجود باشد. معماری عمارت اصلی عفیف ‌آباد با الهام از تخت جمشید صورت گرفته است و در هنگام طراحی قرار بود شکل کامل کاخ پارسه را تداعی کند. با این حال می ‌توانید رد معماری سنتی شیرازی را در این بنا پیدا کنید.

bagh_e_afif-2-1024x743.jpg

Royal_Palace_of_Afif-Abad_Garden_in_Shiraz_Persia-1-1024x680.jpg

همچنین موزه نظامی باغ عفیف ‌آباد شامل انواع سپر ‌ها، شمشیرها، نیزه ‌ها، تفنگ ‌های سرپر، تفنگ های شکاری و اسلحه های مدرن می باشد. تفنگ ‌های شخصی شاهان قاجار و پهلوی نیز در این موزه نگهداری می ‌شوند. تمامی این موارد این موزه را به بزرگ ترین موزه نظامی خاورمیانه و یکی از موزه ‌های شاخص جهان تبدیل کرده ‌اند.

afif-abad-palace-garden-shiraz-iran.jpg

شهر شاعرانه

در یک کلام شیراز شهر سرو است و شعر. از باغ ارم می ‌توانید به دیدن شیخ اجل سعدی شیراز بروید. باغ این مجموعه یکی از معتدل ترین و زیباترین باغ های شیراز است. این مجموعه به خاطر دوری از مرکز شهر معمولاً آن قدرها شلوغ نیست. حوضچه ماهی، چاهی که سعدی با دست خود حفر کرده بود نیز در همین مجموعه زیبا و دلپذیر قرار دارد. در این باغ می ‌توانید یکی از عرقی ‌جات سنتی شیراز را سفارش بدهید و گلویی تازه کنید. همچنین نشستن در محوطه سبز در جوار بهترین شاعر پارسی ‌گو خالی از لطف نخواهد بود.

saedi-1-1024x768.jpg

خوشا شیراز و وضع بی ‌مثالش

بعد از آرامگاه سعدی می ‌توانید به دیدن خواجه شیراز حضرت حافظ بروید. بنای حافظیه یکی از مهم ترین نمادهای شهر شیراز است که به دست معمار فرانسوی آندره گدار طراحی و اجرا شده است. عشق و علاقه مردم شیراز به این شاعر ستودنی است و بعدازظهرها محوطه حافظیه مملو از مشتاقان شعر و ادب پارسی می ‌شود. اگر به دیدن این حضرت می ‌روید دیوان او را هم همراه خود ببرید و از خواندن یکی دو غزل در بعدازظهر دل ‌انگیز شیراز لذت ببرید.

shiraz-hafez-1-1024x678.jpg

بنای فراموش ‌شده ساسانی

اگر هنوز هوا تاریک نشده است می ‌توانید به گهواره دیو در نزدیکی دروازه قرآن بروید.

این باغ سنگی و دلپذیر محیطی آرام به دور از هیاهوی گردشگری شیراز دارد. بعد از بیست دقیقه پیاده‌روی به بنایی چهارطاقی خواهید رسید که یکی از سالم ترین نمونه ‌های آتشکده چهارطاقی در ایران است.

gahvare-div-shiraz.jpg

این بنا که در اوایل دوران ساسانی بنا شده، یقیناً بیش از پانزده قرن عمر دارد. کاروان ‌ها با دیدن آتش این آتشکده از دور می ‌توانستند شهر شیراز را پیدا کنند. به اعتقاد بسیاری نام دیو شکل تغییر یافته واژه دید بوده که ریشه در همین کاربری چهارطاقی دارد. در اینجا می ‌شود بهترین منظره برای تماشای غروب شیراز را پیدا کرد. نیمکتی در نزدیکی گهواره دیو به همین منظور قرار گرفته است.

div-gahvare.jpg

همچنین شب ‌های دروازه قرآن تماشایی است. جوانان شیراز شب ‌ها در دروازه زیبای قرآن جمع می ‌شوند.

qoran-gate-shiraz2.jpg

Quran-Gate-shiraz.jpg

مقبره خواجوی کرمانی شاعر قرن هفتم نیز در همین محل قرار دارد.

khwaju-kermani-tomb.jpg

Khaju-Tomb-.jpg

khajuye-kermani-statue.jpg

یک بعد از شهر آرام

حالا می ‌توانید به طبقه ششم هتل شیراز بروید و در ایوان لوکس آن از یک قهوه و منظره شیراز در شب لذت ببرید. از ظاهر لوکس و اعیانی هتل نترسید. قیمت ‌ها در کافه هتل شیراز در مقایسه با کافه ‌های تهران منصفانه به نظر می ‌رسند. اما اگر از سکوت و آرامش با بوی خوش گل ‌ها و بهارنارنج لذت می برید می ‌توانید به کتاب ‌خانه ملی شیراز بروید. به جرات می ‌شود ادعا کرد که محوطه این کتاب ‌خانه یکی از زیباترین و تمیزترین مناطق شیراز است. بنای اصلی کتاب ‌خانه یک شاهکار بی ‌مانند معماری مدرن به حساب می ‌آید. همچنین کافی ‌شاپ این مجموعه با یک طراحی پست ‌مدرن و هیجان‌انگیز می ‌تواند بسیار دیدنی باشد. این کافه برای صرف غذاهای بین ‌المللی و نیز دم ‌نوش ‌های سنتی ایده ‌آل است. اگر می ‌خواهید دم‌نوش بنوشید می ‌توانید دم‌نوش مخصوص که ترکیبی از انواع دم‌نوش‌های آرامش‌بخش شیرازی است را سفارش بدهید. بعد از یک روز پیاده ‌روی، آرامش باغ کتاب ‌خانه ملی انرژی شما را تجدید خواهد کرد.

شامی دل‌چسب در محیطی متفاوت

از اینجا رستوران مشهور هفت ‌خوان بسیار به شما نزدیک خواهد بود. این رستوران یکی از مشهورترین رستوران ‌های شیراز است که به خاطر طراحی داخلی متفاوت آن به یکی از جاذبه ‌های گردشگری شیراز تبدیل شده است. به همین دلیل ممکن است فضای رستوران کمی شلوغ باشد. البته شلوغ بودن در یک رستوران نشانه خوبی است و با خیال راحت می ‌توانید به کیفیت غذا اعتماد کنید.

زیارت شبانه در حرم برادر امام رضا علیه ‌السلام

وقت آن است که به هتل بازگردید و برای سفر فردایتان به زیباترین و دیدنی ‌ترین جاذبه تمام ایران‌زمین، یعنی تخت جمشید برنامه ‌ریزی کنید. در نوشته ‌های بعدی به شما خواهیم گفت چه طور مثل حرفه ‌ای ‌ها از داستان اعجاب ‌آور تخت جمشید لذت ببرید. اما توصیه می ‌شود قبل از بازگشتن به هتل به شاه ‌چراغ بروید و بعد از زیارت روی فرش ‌های صحن امامزاده بنشینید و از آرامش معنوی دومین مکان مقدس ایران بعد از مرقد مطهر امام هشتم استفاده کنید تا تمام خستگی ‌ها و شلوغی ‌های این روز پر هیجان از ذهنتان بیرون برود. از شاه ‌چراغ تا هتل نیایش فاصله زیادی نیست و می ‌توانید این فاصله را با قدم زدن طی کنید.

shahcheragh-shiraz.jpg

shah-cheragh-1-1024x768.jpg

منبع: https://www.safarme.com/

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر