سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

فرق فالوده با پالوده

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 08 فروردین 1401 ساعت 07:08

*فالوده یا پالوده ؟ کدام صحیح است ؟

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

با کمی تامل در ریشه تاریخی این محصول متوجه میشویم که پالوده صحیح است چون نشاسته را موقعیكه پخته میشوددرون یك ظرفی مثل قالبه میریزند كه ته ان سوراخ سوراخ هست و یك ظرف دیگری مثل ماهیتابه كه داخل یك پارچه پیچیده شده رویش قرار میدهند و با پا روی آن فشار میاورند. زیر ظرف هم یه ظرف پر از آب سرد میگذارند و رشته رشته های پالوده داخل ان ریخته میشود.

به خاطر فشار پا روی ظرف در زمانهای قدیم به این محصول پالوده میگفتند . پس از حمله اعراب و جایگزین شدن حرف (( ف )) به جای (( پ )) این محصول به غلط شده فالوده.

فالوده یا پالوده نوعی دسر یخی ایرانی است که شیر در ترکیب آن به کار نرفته است. فالوده شیرازی یکی از معروفترین فالوده های کشور است که از رشته های باریک و بلند نشاسته تشکیل شده است. فالوده یزدی نوع دیگری از فالوده است که رشته های ضخیم و کوتاه تری دارد.

برای تهیه آن، گندم را دو سه روزی در آب خیس می کنند تا سبوس آن جدا شود، خمیر سفید باقی مانده را در دستگاهی به شکل سیلندری که انتهایش پر از سوراخ است می ریزند (شبیه چرخ گوشت) و رشته هایی را که از سوراخ ها بیرون می آید به آب یخ اضافه می کنند تا منجمد شود، سپس رشته ها را در شیره شکر یا انواع میوه ها می خوابانند تا برای خوردن آماده شود. طعم هایی که می شود به فالوده اضافه کرد این هاست: آب لیمو، به لیمو، آب شاتوت، گلاب، عرق های گیاهی مثل شاه تره و شاه نسترن.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر


  • آخرین مطالب
  • گوناگون