موضوعات وبسایت : تاریخی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نقشه آزاد راه شیراز اصفهان

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 07 مرداد 1400 ساعت 12:14


آزادراه اصفهان ـ شیراز

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

که در زمان آغاز عملیات اجرایی‌اش از آن به عنوان فرصت تاریخی برای سرمایه‌گذارى مضاعف در منطقه یاد شد بنا به اعلام مسوولان یکی از توجیه‌دارترین پروژه‌های راه‌سازی کشور به‌شمار می‌رود که مدت اجرا در زمان کلنگ‌زنی چهار سال اعلام‌ شده‌ است.

طرح احداث آزادراه شیراز ـ اصفهان حدود ۴۰ سال قبل پی‌ریزی شده اما تا ابتدای انقلاب مطالعات محدودی انجام و تقریبا از تیرماه سال گذشته وارد فاز اجرایی و در دی ماه کلنگ‌زنی شده است.

بر این اساس، عملیات اجرایی این طرح در دو قطعه مجزا و از منطقه "تنگ خیاره" شهر صدرا تا "سده "شهرستان اقلید و همچنین از "سده " شهرستان اقلید تا "ایزدخواست" شهرستان آباده آغاز شد.

اجرای این پروژه باعث می‌شود سالانه به‌طو متوسط بیش از یک هزار میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود و همچنین سالیانه بیش از۱۸۰ میلیارد ریال کاهش هزینه ناشی از تلفات و تصادفات جاده‌ای را داشته باشیم.


مسیر آزادراه اصفهان ـ شیراز از کیلومتر 116 در فاصله حدود 8 کیلومتر قبل از شهر ایزدخواست آغاز و ضمن عبور از کنار رودخانه ایزد خواست و آبادیهای خسرو شیرین ، منطقه کوهستانی چهارده ، شرق یاسوج( به فاصله حدود 50 کیلومتر) ، تنگ براق ، غرب سد ملاصدرا ، شرق آبشار مارگون و بهشت گمشده و کامفیروز و عبور از ساحل حاصلخیز رودخانه کر به دشت بیضاء می رسد و انتهای آن در کیلومتر800+325 واقع در تنگ خیاره می باشد . آزاد راه در طول 210 کیلومتر خود بوسیله مبدلهایی به محورهای سمیرم ، یاسوج و تخت جمشید متصل می شود .

شرکت احداث ، نگهداری و بهره برداری آزادراه اصفهان – شیراز با هدف تکمیل کریدور آزادراهی شمال - جنوب کشور با طول تقریبی 225 کیلومتر در سال 1389 تاسیس گردید. مدیرعامل فعلی این شرکت جناب مهندس محمد هادی حسام می باشند (که اینجانب افتخار کار با ایشون رو دارم).
 چشم اندازهای کم نظیر منابع طبیعی و آثار باستانی از جمله بهشت گمشده ، کاروانسرا و قلعه تاریخی ایزد خواست،تنگه براق و اولین سد قوسی جهان جذابیت خاصی به آن داده است در این راستا با افزایش ایمنی سفر و کاهش مدت سفر به میزان 5/1 ساعت ، کاهش قابل توجه مصرف سوخت و سوانح رانندگی و افزایش سرعت از مهمترین دلایل احداث این آزادراه می باشد.
دوران مشارکت این طرح ملی 18 سال شامل 4 سال دوره اجرای پروژه و 14 سال دوران بهره برداری می باشد و هزینه احداث پروژه با احتساب هزینه های تاسیسات و جانبی آن بالغ بر 16,000 میلیارد ريال برآورد گردیده است.
قرارداد مشارکت پروژه مذکور در قالب قرارداد B.O.T منعقد گردیده و تأمین 50 % از سرمایه مورد نیاز توسط شرکت راهسازی و عمران ایران و موسسه مالی اعتباری مولی الموحدین جهت اجرای پروژه و همچنین احداث تأسیسات جانبی غیر خاص از قبیل : پمپ بنزین ، مجتمع های خدماتی ، رفاهی گردشگری ، تعمیرگاه ، رستوران ، نصب و بهره برداری از تابلو های تبلیغاتی و ... تامین می شود . مالکیت دائم و بهربرداری انحصاری از اماکن بین راهی و مجتمع های گردشگری پتانسیل بالقوه ای را در اختیار این شرکت قرار داده است.

مشخصات این پروژه ها شامل :

عملیات خاکی  به  حجم  40،000،000 مترمکعب .

آسفالت 3.400،000 تن .

بتن ریزی و سنگ چینی 1.400،000 مترمکعب .

طول  گالریها  2200 متر

تعداد  700 دستگاه  پل  کوچک  و  15 دستگاه  پل  بزرگ .

احداث  ایستگاه عوارضی ، راهدارخانه ،  محل  استقرار  پلیس راه ،  جایگاه  پمپ بنزین  مجتمع های  خدماتی ، رفاهی

آزادراه اصفهان شیراز  مسیر اصفهان شیراز آزادراه شیراز اصفهان دسترسی های آزادراه پروژه آزادراه

گردشگری سرمایه گذاری احداث آزادراه اصفهان شیراز راهسازی و عمران ایران عزم ملی مدیریت خلاقیت طرح طراحی مهندسی ساختمان مجتمع توریستی تفریحی بین راهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر