موضوعات وبسایت : تاریخی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چرا اسمش تخت جمشید است

چرا اسمش تخت جمشید است

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 11 آذر 1400 ساعت 22:10

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

پارسه يا پرسپوليس , با شکوهترين و زيباترين شهر ايران باستان و حتا به گفته ي ديرينه شناسان اروپايي باشکوهترين شهر زير آفتاب در جهان باستان بود .جهانيان در درازاي تاريخ همواره اين شهر را با نام پرسپوليس خوانده و نوشته اند و هم اکنون هم با همين نام ميشناسند . "پرسپوليس" به زبان يوناني يعني " شهر پارسيان" .اما در ايران بيشتر ايرانيان اين شهر را با نام "تخت جمشيد" مي شناسند که نادرست است و پيوندي با نام "پارسه" و "پرسپوليس" ندارد.

همانگونه که مي دانيم آغاز ساخت شهر پارسه در هنگام هخامنشيان و پادشاهي داريوش بزرگ بوده است و ادامه ي ساخت آن در زمان جانشينان داريوش انجام گرفت, پس پيوندي با پادشاهي جمشيد شاه ندارد چرا که پادشاهي جمشيد چند هزار سال پيش از هخامنشيان بوده است . پس اين شهر که اگر آن را "تخت" هم بخوانيم نميتواند از آن جمشيد باشد . اما به آن دليل که ايرانيان جمشيد را نماد سازندگي و آباداني در ايران مي دانستند و نوشته هاي باستاني ايران هم اين باور را ثابت مي کرد, ايرانيان گمان بردند که اين کاخ نيز بايد بدست جمشيد ساخته شده باشد . و به آن دليل که پس از فروپاشي شاهنشاهي هخامنشي بدست سکندر گجستک (ملعون) , بيشتر گنجينه هاي نوشتاري و داشته هاي تاريخي ايرانيان نابود گشته بود , نامي از سازندگان اين کاخ به گوش ايرانيان نرسيد .( شايد اين پرسش پيش بيايد که مگر بر نگاره ها و ديوارهاي پارسه نام سازندگان آن نيامده بود ؟ پاسخ اينجاست که خوانش گل نوشته ها در همين چند دهه گذشته به گونه ي دقيق و درست انجام شد و پيشتر از آن کسي نتوانسته انان را بدرستي بخواند و به زبان پارسي برگرداند .)
يکي ديگر از دلايل اين اشتباه تاريخي را مي توان برداشت نادرست ايرانيان از متن هاي کهن باستاني از جمله شاهنامه فردوسي دانست که در داستان پادشاهي جمشيد شاه آشکار گرديده است و ميتوان به آن اشاره نمود . پس از آنکه ضحاک به ايران زمين درآمد و آهنگ پادشاهي نمود و به کاخ جمشيد اندر شد چنين آمده است :

کي اژدهافش بيامد چو باد ... به ايران زمين تاج بر سر نهاد
سوي تخت جمشيد بنهاد روي ... چو انگشتري کرد گيتي بروي

ايرانيان با ديدن اين بيت ها ديگر ايمان پيدا کرده بودند که جمشيد سازنده ي تخت جمشيد ( شهر پارسه) بوده است و در آن حکومت مي کرده است, که البته اين برداشت نادرست بود و منظور از تخت جمشيد در اين بيت , تخت پادشاهي جمشيد بود که بر روي آن نشسته بود و نه شهر پارسه !
بنابراين بايسته است که در نوشتارها و گفتارهاي خود از نام "پارسه" که نام درستين اين شهر بزرگ و باشکوه است بهره ببريم و به ديگران نيز گوشزد کنيم که از بکار بردن نام نادرست "تخت جمشيد" بپرهيزند .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر