موضوعات وبسایت : تاریخی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

دراک شیراز

دراک شیراز

نویسنده : ali | زمان انتشار : 30 دی 1399 ساعت 20:24

جاهای دیدنی شیراز بسیار زیاد هستند. دیدنی‌هایی که بعضی از آن‌ها در سطح دنیا هم شناخته شده است. اما یکی از جنبه‌های دیدنی این شهر که شاید کمتر موردتوجه گردشگران قرار گرفته، کوه دراک است. برای آشنایی بیشتر با این کوه، مطلب پارک کوهستانی دراک شیراز را در نابرو مطالعه کنید. بدون‌شک پس از آشنایی با آن، در سفر بعدی به شیراز، سری به این کوه خواهید زد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

کوهستان دراک شیراز

کوه دراک در امتداد رشته کوه زاگرس قرار دارد. این کوه از غرب شیراز شروع شده و با عبور از شمال‌غرب به روستای علی‌آباد ختم می‌شود. قله‌های شمالی این کوه از اوایل آذر تا اواخر این ماه پوشیده از برف است. این کوه در گذشته مکانی برای تفریح و کوهنوردی افراد بود. در چند سال اخیر شهرداری و سازمان فضای سبز مشغول ساخت پارک کوهستانی در یکی از ضلع‌های آن بوده‌اند.

درحال حاضر ساخت این پارک کوهستانی به‌طورکامل تمام نشده است. همین موضوع هم باعث کمبود امکانات تفریحی و عدم وجود امکانات رفاهی در پارک شده است. اما به دلایل مختلفی از جمله هوای مطبوع و منظره بسیار زیبا به شهر موردتوجه ساکنان شیراز قرار گرفته است. به‌همین دلیل در روزهای تعطیل افرادی زیادی برای تفریح، استراحت و آرامش به این کوه می‌روند.

تاریخچه کوتاه پارک کوهستانی دراک

عملیات ساخت این پارک از اواخر سال 1392 آغاز شده و پس از چهار سال در سال 1396 بالاخره فاز اول با مساحت 580 هکتار به بهره برداری رسید. در این مرحله پارک کوهستانی دراک به امکانانی مانند پیست دوچرخه سواری، زیپ لاین، پیاده راه، آلاچیق، پل معلق، آبنما، سرویس بهداشتی، ماکت‌های پل‌های تاریخی شیراز و فارس مجهز شده است. همچنین فضاسازی زبایی اعم از کاشت درخت و گل در این منطقه انجام شده است. این پارک پس از پایان فاز اول در اختیار عموم قرار گرفت. پیش بینی شده است که بعد از احداث سد تنگ سرخ مساحت آن به 1000 هکتار افزایش خواهد یافت.

امکانات رفاهی و تفریحی پارک دراک

در این پارک امکاناتی نظیر پیست دوچرخه سواری، پیاده‌راه، آلاچیق، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان، زیپ لاین، باغ گیاهان دارویی، دریاچه مصنوعی و … وجود دارد. همچنین بد نیست بدانید طرح توسعه این پارک شامل ساخت تله‌کابین، هتل، رستوران و فست فود، شهربازی، زیستگاه حیوانات و باغ پرندگان و … می‌شود.

طراحی پارک کوهستانی دراک

ورودی پارک کوهستانی دراک در میانه اتوبان حسین‌الهاشمی (کمربندی شهر)  قرار دارد. اگر قصد ورود به این پارک را دارید، از مسیر شرق به غرب این اتوبان باید از خروجی بعد از پل میانی اتوبان استفاده کنید.  در مسیر غرب به شرق هم می‌توانید از دوربرگردان غیرهمسطح عبور کرده و به مسیر ورودی پارک وارد شوید. همان‌طورکه گفته شد این بوستان در دامنه کوه دراک واقع در شمال غرب شیراز قرار دارد. بنابراین برای ورود به مجموعه باید از برج‌های درحال ساخت شهرک برف‌‌فروشان و سرزمین آب‌های خروشان شیراز بگذرید.

این منطقه مسیرهای متنوع برای افراد پیاده و سواره دارد. لازم به‌ذکر است به دلیل وجود شیب‌های شدید پیاده‌روی در مسیرهای پیاده دسترسی به پارک کمی دشوار است. بنابراین درصورتی‌که شرایط جسمی مناسبی ندارید، از مسیر پیاده پارک کوهستانی دراک استفاده نکنید.

ایستگاه کرایه دوچرخه کنار ورودی پارک قرار دارد. شما می‌توانید انواع دوچرخه و سه‌چرخه را در این ایستگاه پیدا کنید. بنابراین برای انتخاب دوچرخه یا سه‌چرخه دستتان باز خواهد بود. هزینه کرایه دوچرخه برای ساعت نخست 10 هزار تومان و ساعت‌های بعد 5 هزار تومان است. بعد از گذشتن از مسیر ابتدایی تا رسیدن به فضای اصلی درختکاری شده با چند المان نمادین فلزی از درخت روبه‌رو می‌شوید که میان درختان کار شده است.

سمت راست المان‌ها پارک بازی کودک قرارد دارد. کمی جلوتر از آن هم مجموعه ترامپول واقع شده که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. با گذر از مجموعه بازی و ترامپولین، دو طرف مسیر برکه‌های مصنوعی زیبایی را خواهید دید. در سمت مقابل هم برکه‌ای ساخته شده و کنار آن پل نمادین علی‌بن‌همزه کار شده است. با ادامه راه به آسیاب آبی پارک که بنای آن کامل شده خواهید رسید. ادامه مسیر هم شما را به دالان سبز مجموعه می‌رسید. برکه اصلی و پل معلق پارک کوهستانی دراک هم کمی جلوتر هستند.

پس از چند پیچ زیپ‌لاین و پل‌های معلق پارک کوهستانی دراک قرار دارند. پس از آن به آلاچیق‌های مجموعه خواهید رسید که کنار سرویس بهداشتی و بوفه فروش هم ساخته شده‌اند. این مجموعه همچنین یک شهربازی دارد که طبق اطلاعات قرار است احداث آن در شهرک انجیره باشد.

آب و هوای پارک کوهستانی دراک

همان‌طورکه گفته شد این پارک در کوه احداث شده و از همین رو آب‌وهوای خنکی دارد. آب‌وهای منطقه کوهستانی دراک در فصل‌های پاییز و زمستان نسبت به نیمه اول سال سرمای قابل‌توجهی دارد. پس از غروب خورشید هم شرایط آب و هوایی به میزان چشم‌گیری تغییر کرده و هوا سردتر است.

ساعت کاری پارک کوهستانی دراک

این پارک کوهستانی در همه ایام هفته حتی در روزهای تعطیل رسمی (شنبه تا جمعه) به طور یک‌سره از ساعت هشت صبح فعال بوده و تا ساعت یازده شب به فعالیت خود ادامه می‌دهد. بنابراین درصورتی‌که ترجیح می‌دهید با همه افراد خانواده به پارک بروید، می‌توانید ساعات پایانی روز و اوایل شب را برای پیک‌نیک انتخاب کنید. همچنین بد نیست بدانید در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها پارک شلوغ‌تر از روزهای دیگر است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر