موضوعات وبسایت : تاریخی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ساعات بازدید جاذبه های گردشگری شیراز

ساعات بازدید جاذبه های گردشگری شیراز

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 20 آبان 1399 ساعت 00:15

شیراز یکی از شهرهایی است که جاهای دیدنی زیادی دارد. دیدنی های شیراز به آرامگاه‌ها، عمارت‌ها، خانه‌های سنتی، باغ‌ها، مدرسه‌ها، حمام‌ها و مساجد تقسیم می‌شود. ادامه مطلب

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

شیراز یکی از شهرهایی است که جاهای دیدنی زیادی دارد. دیدنی های شیراز به آرامگاه‌ها، عمارت‌ها، خانه‌های سنتی، باغ‌ها، مدرسه‌ها، حمام‌ها و مساجد تقسیم می‌شود. قبل از سفر به شیراز باید این آمادگی را به خودتان بدهید که ممکن است  در این مدت نتوانید به همه‌ی دیدنی‌های شیراز برسید.

اما هر شهری در میان جاذبه‌های گردشگری‌اش چند جای بسیار محبوب دارد که در این مطلب به معرفی بهترین مکان های دیدنی شیراز با عکس و آدرس می‌پردازیم. برای رزرو هتل ارزان در شیراز نیز پیشنهاداتی برای شما داریم.

مسجد صورتی با شهرت جهانی

مسجد نصیر الملک یا مسجد صورتی یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است که شهرتی جهانی دارد. سالیانه تعداد زیادی از گردشگران خارجی که به شیراز سفر می‌کنند برای دیدن اعجاب شیشه کاری‌های این مسجد اول صبح در محل حاضر می‌شوند و ممکن است ساعت‌ها برای گرفتن چند عکس زمان صرف کنند.

مسجد نصیرالملک به داشتن شیشه کاری‌های رنگی معروف است اما نباید از مقرنس کاری و کاشی کاری بی‌نظیری که دارد چشم‌پوشی کرد. این مسجد دو شبستان برای استفاده در فصل‌های گرم و سرد دارد. یکی از شبستان‌ها که برای فصل تابستان طراحی شده در مقابل تابش مستقیم نور خورشید و گرم شدن مقاوم است.


برای دیدن بهترین نور شیشه کاری‌های رنگی این مسجد، باید قبل از ساعت ۱۰ صبح در محل حاضر باشید تا زیبایی‌های مسجد صورتی با فضایی معنوی خودش را به شما نشان دهد.

%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D9%86%D8%B5%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%DA%A9-1024x683.jpgدیدنی های شیراز مسجد صورتی

آدرس مسجد نصیر الملک: شیراز، محله گودعربان، خیابان لطفعلی خان زند، کوچهٔ نصیر الملک

ساعات بازدید: ۷ الی ۱۷

ارگ کریمخان، یادگار پادشاهان زند

ارگ کریمخان که یادگار دوران زندیه است، با ۴۰۰۰ متر مربع وسعت، دو بخش نظامی و مسکونی دارد. این مجموعه ۴ برج ۱۴ متری دارد و با دیوارهایی به طول ۱۲ متر محصور شده است. هرچه فضای بیرونی ارگ، نظامی و خشک است؛ فضای درونی متفاوت است. وقتی از دیوارهای قطور و بلند ارگ می‌گذرید، می‌بینید که بر خلاف نمای بیرونی، ایوان‌های نقاشی شده، باغچه و آبنما با ظرافت تمام خودنمایی می‌کنند.
اطراف ارگ کریمخان پر از مغازه‌های سوغات شیراز و فالوده فروشی‌های معروف است که گهگداری برای خرید باید در صف طولانی بایستید. بسیاری از جاهای دیدنی شیراز به ارگ کریمخان نزدیک هستند و شما می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید.

%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%86.jpg

آدرس ارگ کریمخان: شیراز، شمال شرق میدان شهدا

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۲۱:۳۰

باغ نارنجستان قوام و یک خاندان قدیمی

باغ نارنجستان قوام از جاذبه‌ های گردشگری شیراز است. از اعجاب زیبایی این باغ می‌توان به ۷ هنر ایرانی به کار رفته در بنا اشاره کرد. در بناهای قوام از گچ بری، نقاشی، آینه‌کاری، آجرکاری، حجاری، معرق و منبت کاری استفاده شده است.
مجموعه قوام شامل بناهای مختلف از جمله حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتب خانه قوام، اندرونی قوام، دیوان خانه قوام و حمام اختصاصی قوام است. البته یک بازارچه‌، اصطبل و زنجیر خانه هم در این مجموعه وجود داشته که این روزها از بین رفته‌اند. قوام‌ها یکی از خاندان‌های سرشناس شیراز بودند که برای چندین دهه حکومت ناحیه فارس را به عهده داشتند. این مجموعه یادگار آن خاندان است که با دقت بازسازی شده و نگهداری می‌شود.

%D9%86%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%85-768x1024.jpg

آدرس نارنجستان قوام: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۲۰

مسجد وکیل و راز ستون های سنگی

مسجد وکیل یکی از جاهای دیدنی شیراز است که از زمان زندیه به جای مانده است. احتمالا با دیدن عکس‌هایی از مسجد وکیل، به این فکر کرده اید که چرا سنگ‌تراشی ستون‌ها به شکل مارپیچ هستند و چرا در یک مسجد ۴۸ ستون وجود دارد؟

بعد از چندین سال تحقیق درباره‌ی شکل مارپیچ ستون‌ها، محققان و تاریخ شناسان به این نتیجه رسیدند که شکل ظاهری این ستون از معماری بودائیان در زمان افشار وارد معماری ایرانی شده و به دلیل خاصیت ارتجاعی و مقاوم‌تر بودن، از این فرم در معماری مسجد وکیل استفاده شده است.

راز ستون‌های نزدیک به هم و بلند مسجد وکیل در تجربه‌ای عرفانی با گذر از بین این ستون‌ها خلاصه شده است. گفته می‌شود که وجود این ستون‌ها در مسجد، برای تلقی حالت عروج انسان از فرش به عرش است.


%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84.jpg

آدرس مسجد وکیل: شیراز، خیابان طالقانی، مجاور بازار وکیل

ساعت بازدید: ۷:۳۰ صبح تا ۲۰

دروازه قرآن با سرگذشت قرآن ۱۷ کیلوگرمی

داستان دروازه قرآن را دیگر تقریبا اکثر غیر شیرازی‌ها هم می‌دانند. در زمان عضدالدوله یکی از امرای زمان آل بویه این دروازه را برای دور کردن بلا از مسافران شهر شیراز ساخت. بعدها در زمان کریم خان زند، به دستور ایشان دو جلد قرآن نفیس ۱۷ کیلوگرمی دستنویس در بالای این دروازه قرار گرفت. در سال ۱۳۱۵ این دروازه با نابخردی یکی از شهرداران شیراز ویران شد و نهایتا در سال ۱۳۲۸ به همت یکی از بازرگانان شیرازی دوباره بازسازی شد. این روزها قرآن‌های نفیس بالای این دروازه در موزه‌ی پارس شیراز نگهداری می‌شوند.

در اطراف این مکان گردشگری در شیراز، جاذبه‌های دیگری برای مسافران وجود دارد. دروازه قرآن یکی از جاهای دیدنی شیراز است که حتی اگر قصد بازدیدش را نداشته باشید ممکن است در عبور و مرورهای داخل شهر بتوانید مشاهده‌اش کنید.

%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86.jpg

باغ ارم، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز

باغ ارم یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی شیراز است. این باغ به لحاظ معماری و هنرهای به کار گرفته شده در ساختش، بسیار غنی و با ارزش است.  در حال حاضر تاریخ مشخصی از زمان ساخت این باغ وجود ندارد. اما بر اساس کتاب‌های تاریخی باقی مانده، این باغ در قرن دهم و زمان سلجوقیان نیز وجود داشته و در زمان زندیان بازسازی شده است.
عمارتی که در مرکز باغ قرار دارد در زمان قاجار ساخته شده است و یکی از آثار برجسته‌ی زمان قاجار به شمار می‌آید. نقاشی‌ها، گچ بری‎ها و کاشی‌کاری‌های ساختمان باغ ارم از نمونه‌های بسیار زیبای هنر ایرانی در زمان قاجار هستند.
در محوطه‌ی باغ ارم این روزها تفریحاتی برای مسافران و بازدید کنندگان وجود دارد. می‌توانید لباس محلی تهیه کنید و در باغ عکس یادگاری بگیرید و در محوطه‌ی باغ، فالوده شیرازی اصل بخورید و از بودن در جاهای دیدنی شیراز لذت ببرید.

%D8%A8%D8%A7%D8%BA-%D8%A7%D8%B1%D9%85.jpg

آدرس باغ ارم: خیابان ارم، نرسیده به میدان ارم

ساعت بازدید:
دو ماه اول سال: ۸ صبح تا ۲۰
از خرداد تا انتهای شهریور: ۸ تا ۱۳ و ۱۴:۳۰ تا ۱۷
نیمه دوم سال: ۸ تا ۱۳ و ۱۴:۳۰ تا ۱۷

باغ عفیف آباد و تجلی هنر معماری

در باغ عفیف آباد شما تنها با یک باغ ایرانی زیبا رو به رو نیستید. شما همزمان با بازدید از باغ، موزه‌ی اسلحه های نظامی قدیمی و یک عمارت شاهانه را هم خواهید دید. در باغ عفیف آباد هم می‌توانید از غرفه‌ی مربوطه، لباس سنتی شیرازی کرایه کنید و با همسفران‌تان در محیط زیبای باغ و عمارت عکس‌های یادگاری بگیرید.

در ساعتی از غروب خورشید، منظره ی عمارت و حوض بزرگ جلوی آن بسیار دلربا می‌شود و می‌توان عکس‌های بسیار زیبایی گرفت. باغ عفیف آباد از مکان‌های گردشگری شیراز است که محیط آن حسابی انرژی مثبت دارد. البته نباید از یاد برد که به طور کلی سفر به شهر شیراز برای هر مسافری سرشار از تجربه‌ها و حس‌های مثبت خواهد بود.

%D8%B9%D9%81%DB%8C%D9%81-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-1024x680.jpg

آدرس باغ عفیف آباد: شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۷

باغ جهان نما از قدیمی ترین جاهای دیدنی شیراز

شهر شیراز پر از باغ‌های کوچک و بزرگ باشکوه است اما می‌توان گفت هیچ کدام از آنها به دیگری شبیه نیست. باغ جهان نما قدیمی‌ترین باغ شیراز است که از قرن ۹ هجری قمری ساخته شده است. کریم خان زند در سال ۱۱۸۵ هجری قمری دستور ساخت یک کوشک در باغ جهان‌نما را داد و اطراف آن را درخت‌کاری و خیابان‌کشی کرد. این باغ در سال ۱۳۸۳ بازسازی شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.
باغ جهان نما از آن مکان های دیدنی شیراز است که به جاذبه های گردشگری دیگر نزدیک است. شما با رفتن به این باغ می‌توانید از آرامگاه حافظ، دروازه قرآن، باغ ملی و تکیه هفت تنان که در نزدیکی باغ جهان نما هستند؛ دیدن کنید.

%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%85%D8%A7-768x1024.jpg

آدرس باغ جهان نما: شیراز- ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)- بالاتر از میدان حافظیه

ساعت بازدید: ۷:۳۰ صبح تا ۲۰:۳۰

حمام وکیل و معماری با شکوه

حمام وکیل یکی دیگر از بناهایی است که به دستور کریم خان زند در شیراز و در نزدیکی بازار و مسجد وکیل ساخته شده است. چیزی که در ساخت این حمام بسیار به چشم می آید، معماری و مصالح به کار رفته در آن است. حمام وکیل که پیش از این به عنوان رستوران سنتی مورد استفاده قرار گرفته بود، بعد از آسیب‌هایی که به آن وارد شد؛ توسط میراث فرهنگی پس گرفته شد و تغییر کاربری داد.

این روزها شما می‎‎‎‎‎توانید به حمام وکیل بروید و از موزه‌ی آن دیدن کنید. البته این موزه با موزه‌های دیگر متفاوت است. در حمام وکیل مجسمه‌ی آدم‌ها را در حال انجام کارهای متفاوت از دلاکی تا کیسه‌کشی و آرایشگری می‌بینید. یکی از جاذبه‌های دیگر این موزه صدا گذاری روی اشخاص و قسمت‌های مختلف حمام است. گویی هنوز آدم‌ها در آنجا مشغول انجام کارهای روزمره‌شان هستند. یکی از چشم نوازترین جاهای دیدنی شیراز همین مجموعه وکیل است.

%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84-1024x684.jpg

آدرس: شیراز، خیابان طالقانی، حمام وکیل

ساعت بازدید:


نیمه اول سال: ۷:۳۰ تا ۲۰
نیمه دوم سال: ۸ صبح تا ۱۹

آرامگاه حافظ و قرن‌ها تغییر

آرامگاه حافظ یکی از مهم ترین جاهای دیدنی شیراز است. اکثر مسافران در لیست جاذبه های گردشگری شیراز که قرار است به آن‌ها سر بزنند؛ مقبره‌ی حافظ را دارند. این مقبره و بنای آن در طی قرون بارها تغییر پیدا کرده و مرمت شده است. سنگ مرمری که این روزها بر روی مزار حافظ قرار گرفته است، نتیجه‌ی مرمت و تغییراتی است که در زمان زندیه به دستور کریم خان اعمال شده است.
در برخی منابع گفته شده که ۸ ستون اطراف مزار آرامگاه استعاره‌ای از ۸ در بهشت و زندگی حافظ در قرن هشتم دارد. همچنین گنبد مقبره که نمادی از آسمان تلقی می‌شود، شبیه به کلاه دراویش ترک است.

%D9%85%D9%82%D8%A8%D8%B1%D9%87-%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8-1024x576.jpg

آدرس آرامگاه حافظ: حد فاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، روبه‌روی مجموعه ورزشی حافظیه

ساعت بازدید:


نیمه اول سال: ۷:۳۰ صبح تا ۲۲:۳۰
نیمه دوم سال: ۸ تا ۲۱:۳۰

موزه سنگ هفت تنان، عمارتی با شهرت کم از دیدنی های شیراز

موزه سنگ هفت تنان یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی شیراز است. وجود باغ به زمان قبل از زندیه برمی‌گردد اما عمارتی که در باغ ساخته شده؛ از آثار زمان زندیه است. در این عمارت یکی از برجسته‌ترین نقاشی‌های به جا مانده از زمان زندیه را می‌بینید که هر کدام اشاره به داستانی دارند. ۵ نقاشی که روی طاقچه‌های عمارت وجود دارند اشاره به داستان‌های درویش با تبرزین و کشکول، موسی در حال شبانی، منظره‌ی شیخ صنعان و دختر ترسا، نقش ابراهیم، و نقش درویش جوان می‌شود.
علت این نامگذاری برای موزه سنگ تکیه هفت تنان، وجود آرامگاه ۷ عارف در فضای باغ است که کریمخان بر مزار هر کدام سنگ بدون کتیبه‌ای گذاشته است.

%D9%87%D9%81%D8%AA-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%86-1024x683.jpg

آدرس باغ تکیه هفت تنان: شیراز، بلوار هفت تنان، روبروی خیابان چهل مقام
ساعت بازدید:
نیمه اول سال: ۷:۳۰ تا ۲۰
نیمه دوم سال: ۸ تا ۱۸

آرامگاه سعدی از جاذبه های گردشگری شیراز

آرامگاه سعدی که در مجاورت باغ دلگشا واقع شده است، یکی از آثار معماری با ارزشی است که در شیراز وجود دارد. بنایی که در حال حاضر در سعدیه می‌بینید را محسن فروغی، استاد معماری دانشگاه هنرهای زیبای تهران طراحی کرده است. مقبره‌ی سعدی در محل خانقاهی است که سال‌های آخر زندگی‌اش را در آن می‌گذراند. البته آرامگاه سعدی نیز مثل آرامگاه حافظ در طی این قرن‌ها، بارها تخریب، بازسازی و مرمت شده است.

شما می‌توانید با بازدید از مقبره‌ی سعدی از محیط و اتمسفر موجود در آنجا لذت ببرید و درباره‌ی زندگی این شاعر گران مایه بیشتر بدانید. علاوه بر این، همزمان با بازدید از آرامگاه سعدی می‌توانید به باغ دلگشا هم سر بزنید و با یک تیر در جاهای دیدنی شیراز دو نشان بزنید.

%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%B9%D8%AF%DB%8C-1024x710.jpg

آدرس آرامگاه سعدی: شیراز، بلوار بوستان
ساعت بازدید:
نیمه اول سال: ۷:۳۰ تا ۲۲
نیمه دوم سال: ۸ تا ۱۸

سفر به شیراز

همان‌طور که پیش از این گفته شد، شیراز جاهای دیدنی زیادی دارد. پس برای دیدن این مکان های گردشگری باید وقت زیادی صرف کنید. ما برای اقامت شما پیشنهادی کاملا اقتصادی داریم. شما می‎توانید با استفاده از اپلیکیشن اسنپ روم، هتل، مهمانپذیر و اقامتگاه سنتی در شیراز رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر