موضوعات وبسایت : تاریخی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

جاهای دیدنی رشت

جاهای دیدنی رشت

نویسنده : ali | زمان انتشار : 22 آبان 1399 ساعت 13:36

رشت سرزمین چای و باران و سرسبزی است. سرزمینی پر از چشم اندازهای زیبا که آن را تبدیل به سومین شهر گردشگرپذیر ایران کرده است. هر کدام از ماه های سال که به رشت سفر کنیم با جاذبه ای متفاوتی روبرو می شویم. بهارش پر از سرسبزی و طراوت و تازگی است، پاییز و مهر هوای ابری و مه آلود رشت، عطر خاک بازان زده، تماشای منظره ای شگفت انگیز برگهای رنگارنگ پاییزی و نوشیدن چایی که کم کم بر روی آتش دم می کشد به همراه یک کلوچه داغ و تازه فومنی در کلبه ای جنگلی بسیار خاطره انگیز است. برای آشنایی با جاهای دیدنی رشت و انزلی ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

قبل از آغاز به سفر به این دیار سرسبزی ابتدا اقامتگاه خود را انتخاب و رزرو نمایید. با انتخاب یکی از

هتل های رشت

مانند

هتل کادوس رشت

  و یا

اقامتگاه بوم گردی تلارخانه بردبار رشت

که در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد می توانید وسایل سفر خود را در هتل بگذارید و هر روز بدون حمل وسایل اضافه به بازدید از یک یا چند جاذبه گردشگری این شهر و اطراف آن بپردازید. و برای استراحت و دوش گرفتن دوباره به هتل بازگردید. به این ترتیب سفری بدون خستگی خواهید داشت.


7104.jpg

اکنون به معرفی جاذبه های گردشگری رشت می پردازیم:

خانه میرزا کوچک خان جنگلی 

اماکن دیدنی که در خود شهر قرار دارند زیاد هستند. یکی از آنها که بسیار دیدنی است خانه میرزا کوچک خان جنگلی می باشد. نام واقعی میرزا کوچک خان یونس استاد سرایی است. شاید تعداد معدودی از افراد با نام واقعی آن آشنا باشند. او را با رهبری جنبش جنگل می شناسیم. این بنا در سال 81 بازسازی شد. دارای دو طبقه می باشد که در طبقه پایین آن نمایشگاه ها برگزار می شوند و طبقه بالا محل زندگی میرزا کوچک خان و خانواده وی بوده است. او در سال 1300 پس از نبردی عظیم با قوای دولتی به کوه های تالش پناه برد و بر اثر سرما در گذشت. جسد میرزا کوچک خان در محله سلیمان داراب رشت دفن شده است که سالیانه محل بازدید گردشگران زیادی است. 

 علاوه بر این در

جنگل گیسوم

تالش نیز می توانید ساعاتی را سپری کنید. 

resized_266880_284.jpg
موزه میراث روستایی گیلان

موزه بسیار جالبی است که زندگی روستائیان گیلان را به زیبایی تصویر کرده است. نمایش خارق العاده ای از کار و زندگی و صنایع دستی گیلان، مزرعه های برنج، خوراک های محلی، پوشش مردمان روستایی و ... در آنجا قابل مشاهده است.این موزه که در فضای باز قرار دارد مورد استقبال زیادی از گردشگران قرار گرفته است. افراد هنگام بازدید از این موزه عکس های زیبایی به یادگار می گیرند. در اطراف موزه بازارچه های قرار دارند که صنایع دستی می فروشند. اگر زمان بگذارید می توانید ساخت این صنایع دستی را از نزدیک مشاهده کنید زیرا کارگاه های ساخت کوچکی نیز در این موزه وجود دارند. حصیربافی و کوزه گری نمونه های قابل مشاهده هستند.همچین زنانی با لباس های محلی به پخت نان و یا آش مشغول هستند. عطر خوش نان داغ و تازه شما را وادار می کند که از آنها خرید کنید. مکان هایی برای سرو چای و برگزاری مراسم گوناگون نیز در این موزه وجود دارد. موزه در درون

پارک جنگلی سراوان رشت

در 18 کیلومتری رشت قرار دارد.

مدرسه شاهپور رشت

1-2-780x470.jpg

دبیرستان شاهپور رشت که در حال حاضر دبیرستان شهیدبهشتی نام دارد، در زمان قاجاریه به دست آلمان ها بنا شد و در سال 1315 به بهره برداری رسید. اگر از بالا به این مدرسه نگاه کنید مانند یک عقاب است. همچنین این مدرسه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بزرگان زیادی مانند محمّد معین، مجید سمیعی، هوشنگ ابتهاج سمیعی در این مدرسه تحصیل کرده اند.
آدرس مدرسه ی شاپور: رشت - میدان فرهنگ
 

bazar-rasht.jpg
بازار روز رشت

خود مکانی بسیار جذاب برای گردشگران است. کاروانسراهای دوران قاجار و پهلوی تبدیل به بازارهای روز این شهر شده اند. با قدم زدن در این بازار به طور مستقیم با فرهنگ گیلانی ها آشنا می شوید. این بازار همیشه شلوغ است. در گوشه و کنار بازار دستفروشانی با لهجه شیرین گیلکی خود مشغول فروختن محصولاتشان هستند. انواع میوه و سبزی و ماهی و سایر محصولات گیلان در این بازار به فروش می رسند.


tatlab-eynak.jpg

تالاب عینک تالابی بزرگ و زیباست که در قسمت غربی رشت و در کنار پارک دانشجو قرار گرفته است. در تصویر هوایی این تالاب به شکل عینک دیده می شود از این رو به آن نام تالاب عینک داده اند.

خانه قدیری رشت یک خانه تاریخی مربوط به دوران قاجار است که در شرق سبزه میدان رشت قرار گرفته است. این خانه اکنون پژوهشکده میراث فرهنگی است. بنای ساختمان توسط محمد ولی خان تنکبانی که حمکران گیلان بود بنا شده است. این اثر تاریخی در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت ملی شده است.

17590c48-ba81-4eca-87e7-881de22efe6d.jpg

یک پارک قدیمی که به عنوان قدیمی ترین پارک شهر رشت خوانده می شود به نام

باغ محتشم

و

عمارت کلاه فرنگی

در این شهر وجود دارد که قدمت آن به دوران ناصرالدین شاه قاجار باز می گردد. مالک آن اکبرخان بیگلربیگی بود که از حکمرانان قدیمی گیلان به شمار می رفت. بعد از وی صادق خان اکبر محتشم الملک که به وی لقب سردادر معتمد را داده بود این باغ را خرید و پس از آن باغ به نام باغ محتشم شهرت گرفت.


park-melat-rasht.jpg
پارک ملت رشت

که به سیاه باغ معروف است بزرگترین پارک رشت است. در این پارک آکواریوم بزرگی احداث شده که بیش از 680 ماهی کمیاب تزئینی متعلق به بخش های شمالی و جنوبی کشور در آن نگهداری می شوند. این پارک کمپ های مجهز زیادی برای اسکان مسافران داراست. همچنین انجمن نجوم ثاقب استان گیلان در این پارک مستقر هستند.


anzali.jpg

شهر بندری انزلی یکی از شهرهای استان گیلان است که هر سال پذیرای گردشگران بیشماری است. وقتی به رشت سفر می کنید، سفر به انزلی جزو لاینفک آن است. زیرا فاصله این شهر تا رشت از یک ساعت نیز کمتر است و جاذبه های گردشگری منحصر به فردی دارد. معروفترین آنها تالاب انزلی است.

talabanzali51.jpg

تالابی بین المللی که در جنوب خربی دریای خزر قرار دارد. این تالاب جهانی تنوع زیستی فوق العاده ای دارد. تالاب دارای آب شیرین است و در سرتاسر آن نیلوفرهای آبی به زیبایی خودنمایی می کنند. رقص آنها با موج های آب منظره ای بسیار زیباست.

وقتی به بندرانزلی می روید قایق های زیادی وجود دارند که با کرایه کردن یکی از آنها می توانید به دل نیزار تالاب بروید و عکس های خاصی بگیرید.

rasht11.jpg

جاذبه های تاریخی انزلی نیز زیاد هستند یکی از آنها

برج ساعت

است که فانوسی دریایی قدیمی است. کاخ میان پشته موزه ای است که اسلحه های نظامی مربوط به دوران صفویه تاکنون به نمایش گذاشته شده است. گورستان لهستانی ها محل دفن مهاجران لهستانی است که در زمان حمله نازی ها به اینجا گریخته اند. 


masole1.jpg

یکی دیگر از جاهای دیدنی و بسیار پرطرفدار رشت

ماسوله

است. دهکده ای بینظیر و مملو از توریست. انواع گردشگران داخلی و خارجی را می توان در این روستای کوچک مشاهده کرد. به طوری که گاهی در ایام پیک گردشگری ممکن است ساعت ها برای پیدا کردن پارکینگی برای وسیله نقلیه خود منتظر بمانید. زیرا در خود روستا امکان تردد اتومبیل وجود ندارد. در پایین روستا پارکینگ بزرگی برای رفاه حال گردشگران ساخته شده است. اتوبوس هایی که متعلق به آژانس های مسافرتی هستند و از اقصی نقاط کشور تور برای این روستا می آورند در همان ورودی روستا مسافران خود را پیاده می کنند.

خانه های گلی و یا آجری با پنجره هایی قدیمی که تقریباً در سکوی جلو تمام پنجره های این روستا رنگ های مختلف گل های زیبای شمعدانی قابل مشاهده هستند.

masole22.jpg

فعالیت های اقتصادی بسیار خلاقانه و بیشماری در این روستا برای گردشگران به چشم می خورد. در روی برخی از پشت بام ها تعدادی عکاس حرفه ای را مشاهده می کنید که با دریافت مبلغی دستمزد لباس های محلی مردم این روستا را به علاقه مندان کرایه می دهند و با بهره گیری از مناظر خیره کننده این روستا عکس های بسیار زیبا و خاطره انگیزی خلق می کنند.تعدادی از اهالی این روستا خانه های خود را تمیز کرده و به گردشگران کرایه می دهند. برخی از زن های این روستا صنایع دست ساز و زیبای خود را برای فروش در معرض دید گردشگران قرار می دهند.

masouleh41.jpg

 برخی از زنها و کودکان نیز در جلوی درب های منزل خود می نشینند و به انبوه گردشگران مختلفی که از جلو خانه آنها و در واقع سقف خانه همسایه عبور می کنند را نظاره گرند.در این روستا یک موزه حیات وحش نیز وجود دارد که گردشگران از آن بازدید می کنند.وسایلی مانند روسری های قلاب بافی شده، انواع دستبندهای زیبا و بافتنی، کیف های سنتی، جوراب های دست بافت، انواع ترشی و خوراکی های خوشمزه و غیره.

بیشتر بخوانید:

غذاهای محلی و لذیذ گیلان 

در وسط یکی از کوچه های این روستا در کنار بانک صادرات یک دستگاه عابر بانک قرار دارد. سرویس بهداشتی عمومی نیز در این روستا ساخته شده است.مسیر پیچ در پیچ و زیبای کوچه ها را که بالا می روید به بالاترین خانه های این روستا می رسید. از آنجا منظره زیر پاهای شما یکی از زیباترین مناظری است که تاکنون دیده اید.


shah-moalem.jpg

ماسوله علاوه بر زیبایی های روستا جاذبه های دیگری نیز دارد. یکی از آنها

قله ماسوله داغ

است که هر ساله کوهنوردان زیادی برای صعود به آن اقدام می کنند. دیگرمناطق دیدنی آن

ییلاق کوربار

و

آبشار لارچشمه

ماسوله می باشد.

رشت یک فرودگاه بین المللی دارد که به نام فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت است. پروازهای رفت و برگشت به تهران، مشهد، اصفهان، کیش، عسلویه، اهواز، استانبول، بصره و بغداد از این فرودگاه انجام می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر