موضوعات وبسایت : تاریخی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

جاهاي ديدني گيلان در زمستان

جاهاي ديدني گيلان در زمستان

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 19 اسفند 1400 ساعت 19:08

گیلان فقط یک استان نیست، بهشتی است که طبیعتش اهالی شمال کشور را هم جادو می‌کند. جاهای دیدنی گیلان پاتوق تهرانی‌هاست چون فاصله چندانی با تهران ندارد و یک رانندگی چند ساعته آنها را به بهشت بکر گیلان می‌رساند. البته جاذبه های گیلان در تمام ایران طرفدار دارد؛ ماسال، ماسوله، اسالم و… . با ما همراه باشید تا با دیدنی های گیلان بیشتر آشنا شوید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

اگر آخر هفته خود را در این بهشت گذراندید، جای ما را هم خالی کنید و در بخش نظرات تجربیات‌تان را برای ما بنویسید. همچنین اگر بعد از گیلان به دنبال مقاصد دیگری برای سفر هستید، مطلب بهترین شهرهای ایران برای ایرانگردی را از دست ندهید.


جستجو و رزرو بلیط در علی بابا


۱. ماسال: مه‌ها شما را در آغوش می‌کشند

معرفی جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گیلان را از ماسال شروع می‌کنیم که این روزها گل سر سبد تورهای دو روزه و طبیعت‌گردی است و انصافا هم جای بسیار دیدنی است. ییلاق ماسال در کنار کوه‌های تالش و رودخانه خالکایی یک منطقه و فضای رویایی ایجاد کرده که در سفر به این منطقه انگار زمان می‌ایستد. در این ارتفاعات کلبه‌های چوبی هستند که برای اقامت در شب می‌توانید این کلبه‌ها را اجاره کنید. اگر خودتان نخواهید بساط کباب را راه بیاندازید، می‌توانید با پرداخت هزینه از صاحبان این کلبه‌ها بخواهید که برایتان غذای محلی تهیه کنند. این کلبه در دل ارتفاعات از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ماسال هستند.

صبح که از خواب بیدار می‌شوید، چشمانتان مهمان چشم‌انداز سبزی یکدست می‌شود حتی در فصل پاییز. خیلی خوش شانس باشید چوپان‌هایی که گله‌هایشان را به چرا می‌برند هم می‌بینید و می‌توانید در این فضای محلی و خالص عکس‌های یادگار بگیرید. هر آن ممکن است مه شما را در آغوش بکشد؛ وقتی هوا مه‌آلود می‌شود فضا آن‌قدر رویایی می‌شود که یادتان می‌رود کِی و کجا هستید.

۲. منطقه ییلاقی دشت النزه: چشم‌تان به سرسبزی بی‌پایان روشن می‌شود

به جز دشت‌های سرسبز با زیبایی مطلق هم نمی‌شود از ییلاق الیزه انتظار داشت. تمام زیبایی‎‌های ماسال را اینجا هم می‌توانید تجربه کنید. دشت‌های سبرسبز با درختان سر به فلک کشیده، کوه‌های سبز پوش کوچک و بزرگ و گاه گله‌هایی که مهمان این مراتع می‌شوند. هوا مه‌آلود هم که بشود، فضا حسابی خاص می‌شود.

در این ییلاق، آرامگاه امامزاده ابراهیم را هم می‌توانید ببینید که درخت کهنسال ۲۰۰ ساله‌ای هم همسایه آن است. مردم محلی باور دارند با بستن پارچه‌های سبز به این درخت حاجت‌روا می‌شوند. در سفر به گیلان اینجا که از بهترین مکان های دیدنی گیلان است را از دست ندهید.

۳. ماسوله: شهر هزار پله

اگر تا حالا به خود ماسوله سفر هم نکرده باشید، اسم و عکس آن را در کتاب جغرافیا دیده‌اید. ماسوله قبلا یک روستای پلکانی بود و حالا یک شهر پلکانی شده است. یعنی پشت بام هر خانه حیاط خانه دیگر است و شما از بالا رفتن و قدم زدن در پله‌کان‌های این روستا برای کشف آن لذت می‌برید.

ماسوله یکی از جاهای دیدنی گیلان است که نامش در لیست فهرست آثار ملی ایران هم ثبت شده است. این شهر، اولین شهر تاریخی دنیاست که هنوز هم زندگی در آن جریان دارد. ماسوله هم در طبیعت هم در تاریخ حرفی برای گفتن دارد، بنابراین در این دیدار شما با یک تیر دو نشان می‌زنید. خانه‌های ماسوله با پنجره‌های چوبی و شمعدانی‌های نارنجی و سفید و قرمزی که لب پنجره نشسته‌اند، زیباترین تصاویری هستند که می‌توانید از این شهر در ذهن‌تان قاب کنید.

همینطور که از پله‌ها بالا می‌روید مغازه‌های کوچکی ر ا می‌بینید که محلی‌ها هنر و آثار دستشان را می‌فروشند. در سفر به ماسوله یادتان نرود که به بازارچه آن هم سری بزنید. این بازارچه بهترین جا برای تعامل با محلی‌ها و دیدن صنایع دستی مردم این شهر است. با خریدتان از این بازار، نقش‌تان را در رونق زندگی مردم محلی و ادامه زندگی در این شهر تاریخی و کم نظیر پررنگ‌تر می‌کنید.

[related_post link=”https://www.alibaba.ir/mag/gilan-foods/” target=”false”]undefined[/related_post]

۴. قلعه رودخان: وقتی تاریخ و طبیعت به هم می‌رسند

قلعه رودخان از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری گیلان و جاهای دیدنی فومن است. این قلعه تاریخی در دل جنگل‌های سرسبز فومن قرار دارد. اینجا هم مثل ماسوله دیدار از تاریخ و طبیعت به هم گره خورده است. تاریخ این قلعه به دوره ساسانیان برمی‌گردد، اما در دوره سلجوقی بازسازی و استفاده شده است. برای رسیدن به این قلعه از دل جنگل و طبیعت روح‌نوازی رد می‌شوید. اگر هم فصل بهار به دیدن قلعه رود خان بروید، وقتی که هوا بارانی باشد و نم‌نم باران روی برگ‌ها و جوانه‌های درختان و سبزه‌های بنشیند، شاید در ایده‌ال‌ترین حالت این جای تاریخی را ببینید. البته پاییز هزار رنگ طبیعت قلعه رودخان هم چیزی از زیبایی‌ها بهار کم ندارد.

۵. جنگل گیسوم: از دل سرسبزی به آبی دریا برسید

جنگل گیسوم را بیشتر به جاده‌های رویایی آن می‌شناسیم، جاده‌هایی که از وسط تونل درختان سرسبز و سر به فلک کشیده می‌گذرند. رانندگی در این جاده رویایی شاید یکی از قشنگ‌ترین تجربه‌های شما از رانندگی در جاده باشد. انتهای این جاده می‌رسد به ساحل دریای خزر. هر چند کنار جاده هم فضا برای پیک‌نیک و استراحت فراهم است، می‌توانید در سایه این درختان زیراندازتان را پهن کنید و چایی نوش جان کنید. اما بهتر است بساط کباب را به احترام درختان اینجا پهن نکنید و تا کنار ساحل صبر کنید.

ساحل گیسوم یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری گیلان است و برای خودش مثل یک شهرک گردشگری شده است. اینجا بازارچه و خوراکی‌های محلی و خوشمزه و صنایع دستی به راه است و همینطور ورزش‌های آبی. پاراگلایدر، جت‌اسکی، قایق سواری و پاراسل و موتور چهار چرخ از تفریح‌های دریایی ساحل گیسوم هستند. در ساحل گیسوم می‌توانید از شنا و آب تنی در دریای خزر لذت ببرید. اگر اسب‌سواری هم دوست دارید، چه فرصتی بهتر از اسب سواری در ساحل گیسوم.

۶. جاده اسالم به خلخال: از پس هر پیچ پرده از زیبایی‌هایش برداشته می‌شود

جاهای دیدنی استان گیلان فقط در شهرهایش نیست. مسیرها و جاده‌های این استان خودشان دنیایی از نقش و رنگ هستند. جاده اسالم به خلخال از همین مسیرهاست. این جاده رویایی از شهر اسالم گیلان تا شهر خلخال اردبیل کشیده شده است. جاده اسالم به خلخال یک هنرنمایی تمام عیار از طبیعت است و در هر پیچ پرده از یک زیبایی برمی‌دارد و شما را شگفت‌زده می‌کند. اگر قدم در این جاده می‌گذارید حتی در فصل تابستان لباس گرم همراه داشته باشید؛ خنکای این جاده و طبیعت یک گریز عالی از گرمای تابستان است.

کندوهای عسلی که در دل دشت‌ها چیده شده‌اند، دشت‌های پر گل که هر کدام به یک رنگ هستند، روستاها و مناطق عشایرنشین از زیبایی‌های این مسیر هستند. اگر قصد داشتید در طول این مسیر رویایی توقف کنید و شب را در خنکای این طبیعت بگذرانید، می‌توانید در مهمان‌خانه‌ها بمانید و غذاهای محلی را هم همینجا نوش جان کنید.

۷. ییلاق دیلمان: مرتفع‌ترین ییلاق گیلان

اگر قرار است به ییلاق دیلمان بروید باید بگوییم که شما راهی مرتفع‌ترین ییلاق گیلان می‌شود. دیلمان در شرق گیلان و در همسایگی شهر سیاهکل خانه کرده است. جایی که طبیعت تمام هنرش را یکجا به رخ می‌کشد و تاریخ هم در گوشه گوشه آن، در آثار زندگی غار نشینی و ظروف مسی خبر از جریان زندگی ۲۰۰۰ ساله در این سرزمین می‌دهد.

مسیر این ییلاق خودش پر از زیبایی است؛ از آبشار و دریا و ساحل و شالیزار و مزارع چای گرفته تا سبز شدن اسب‌ها بر سر راهتان که کار را کامل می‌کنند. در طول مسیر لازم است یکی دو جا توقف کنید که یکی آبشار لوکان است و دیگری کاروان‌سرای تی‌تی. این کاروانسرا که سقف‌های گنبدی آن از سبزه‌ها و خزه‌ها پوشیده شده زمانی میزبان کاروان‌هایی بوده که از سیاهکل و دیلمان به طالقان می‌رفته‌اند.

۸. تالاب کیاکلایه: سرزمین نیلوفرهای آبی

اینجا تا چشم کار می‌کند گل‌های نیلوفر آبی است. تالاب کیاکلایه در شهرستان لنگرود قرار دارد. در زمان‌های گذشته، زمستان‌ها این تالاب میزبان انواع پرندگان مهاجر بود. منظره‌ای که از قایق سواری محلی‌ها روی این تالاب ساخته می‌شود، بیشتر به فیلم‌ها می‌ماند تا تالابی در گوشه‌ای از لنگرود خودمان. خبر خوبی نیست که بگوییم این تالاب رو به کوچک شدن است و زیبایی‌هایش قربانی اقدامات و پروژه‌های نادرست می‌شود.

۹. آبشار دودوزن: آبی روی آتش تابستان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری گیلان آبشار دودوزن است. این آبشار یک مقصد فوق‌العاده برای کسانی است که از گرمای تابستان به طبیعت پناه می‌برند. آبشار دودوزن در دل جنگل و در ۲۴ کیلومتری شهرستان شفت و منطقه خرم کش است.

هر چند در تمام فصل‌ها این آبشار زیبایی‌های خودش را دارد، اما بهترین فصل‌ها برای دیدن آبشار دودوزن بهار و تابستان است. طبیعت‌گردهای حرفه‌ای زمستان‌ها هم می‌توانند به این منطقه سفر کنند و زیبایی‌های آبشار را در سفیدی زمستان ببینند.

نشستن در خنکای آبشار و گوش سپردن به صدای آن که در دل سکوت جنگل می‌پیچد، بهترین فرصت برای خلوت کردن است. اگر هم گروهی سفر می‌کنید، احتمالا می‌دانید که باید بساط پیک‌نیک و کباب کردن را همراهتان داشته باشید تا به آب تنی این خاطرات خوب را هم اضافه کنید. البته اگر آتش روشن می‌کنید، فراموش نکنید که آتش را خاموش کنید و زباله‌هایتان را تا نزدیک‌ترین سطل زباله همراه‌تان ببرید.

۱۰. دریاچه ویستان بره سر: آسمان را به زمین کشانده است

دریاچه ویستان رودبار که امروز یکی از جاهای دیدنی استان گیلان است در دل جنگل شکل گرفته و آبی آسمان را تا وسط سبزی جنگل کشانده است. نتیجه تنوع پرندگان بره سر، موسیقی زیبای آواز پرندگان در سکوت جنگل و درختانش است.

از آنجایی که نام این دریاچه به اندازه کافی در وب‌سایت‌های گردشگری و شبکه‌های اجتماعی نپیچیده، نسبتا بکر است. اگر می‌خواهید شب را در کنار این دریاچه و جنگل‌های رویایی اطراف آن بگذرانید، می‌توانید چادر بزنید. به تازگی امکانات رفاهی هم در این منطقه فراهم شده است.

دریاچه میزبان ماهی‌های زیادی است که فرصت ماهیگیری را به گردشگران می‌دهد، هر چند برای احترام به تمام زیبایی‌های آن شاید این کار ضرورت نداشته باشد.

سخن آخر

در سفر به گیلان فراموش نکنید این زیبایی‌ها را ببینید، از مکان های دیدنی گیلان و طبیعت بکر و فوق‌العاده آن نهایت لذت را ببریید و با محیط زیست مهربان باشید؛ این طبیعت زیبا پناه انسان‌ها و حیوانات زیادی است، چه آنهایی که آنجا زندگی می‌کنند و چه گردشگرانی که از زندگی شلوغشان به آنجا پناه می‌برند.

اگر اهل گیلان زیبا هستید یا با طبیعت زیبای آن آشنا هستید، تجربه‌هایتان را با ما درمیان بگذارید.


در ادامه بخوانید: بهترین جاهای دیدنی رشت از تاریخ تا تفریح


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر